Embracer
Därför ångar Sverige på i spelbranschen
Antalet anställda i svenskägda bolag ökade med hela 48 procent till nästan 8 000 personer 2018, enligt en rapport från Dataspelsbranschen. Omsättningen var över 19 miljarder kronor.
– Faktum är att vi aldrig haft så här mycket tillväxt. Framför allt är det fler bolag som driver tillväxten. Det är inte bara enstaka hits utan branschen som helhet, säger branschorganisationens talesperson Per Strömbäck till Sveriges Radio Ekot.
Som andra exportbolag gynnas spelutvecklarna av den svaga kronkursen. Men den främsta orsaken till den kraftiga tillväxten är att svenska bolag köper upp utvecklare i utlandet. Ett exempel är THQ Nordic, som fortsatt 2018 års kraftiga expansion även i år efter att ha säkrat två miljarder kronor i riskkapital efter investeringar från bland annat första och andra AP-fonden i februari.
Så sent som i augusti köpte bolaget den italienska racingutvecklaren Milestone kontant. Ett annat köp innebar att THQ Nordic fick kontroll över de fem bolagen Palindrome Interactive, Fall Damage, Neon Giant, Kavalri och Framebunker, enligt gamesindustry.biz.
Ett annat växande bolag är Paradox, som förra året meddelade att man skulle köpa upp amerikanska Harebrained.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.