Dåliga nyheter från Finlands stolthet

Nokia skrämde upp aktiemarknaden ordentligt med sin kvartalsrapport på torsdagen. Nokia-aktien föll kraftigt på världens börser och drog bland annat med sig Ericsson i fallet.

De analytiker som härom dagen tyckte sig skönja en vändning på telekommarknaden fick inte sina förhoppningar infriade av Nokiachefen Jorma Ollila, han ser en fortsatt svår marknad framför sig. På torsdagens telefonkonferens sade han att han var nöjd med hur Nokia klarat sig under ett tufft kvartal, men att det inte är någon tvekan om att det blir en fortsatt svår marknad för mobilindustrin. -Svagheten i ekonomin och svaga operatörer pressar. Operatörerna har blivit mer försiktiga både på 2G och med lanseringsstrategin av 3G, timingen har inte ändrats men strategin har blivit försiktigare, sade Ollila och tillade att Nokia har mer än 100 operatörer på kundlistan och man har talat med alla. Nokias försäljning under första kvartalet vek i snabbare takt än väntat och bolagsledningen tvingas nu sänka tillväxtprognosen för helåret till 4-9 procent. Den tidigare prognosen var en tillväxt på 15 procent i år. Ändå levererade Nokia högre marginaler och en bättre vinst per aktie, ett bättre utfall både än vad de själva och aktiemarknaden hade förväntat sig. Försäljningen av mobiltelefoner backade med 7 procent, vilket var i den undre delen av Nokias eget intervall. Bolaget har räknat med att telefonförsäljningen ska ta fart andra halvåret i år. Teknologiskiftet från röst till mobilt internet, de nya GPRS-telefonerna med färgskärmar, kameror och andra nymodigheter plus de första 3G-telefonerna ska driva marknaden. Men det går inte lika fort som man tidigare har trott så Nokia sänker tillväxtprognosen till 400-420 miljoner sålda telefoner i år från den tidigare bedömningen om 420-440 miljoner telefoner. I fjol såldes 380 miljoner telefoner globalt. -Det är konservativa bedömningar, särskilt för andra halvåret. Men det beror på osäkerhet i marknaden, speciellt från operatörerna, sade Jorma Ollila. Nokia har som mål att ta en världsmarknadsandel på telefonmarknaden på 40 procent, men nu säger Ollila att det inte är så dumt med 37-38 procent. -Vi förlorade inte marknadsandelar under första kvartalet utan kunde hålla andelen kring drygt 37 procent. Vi ska vara nöjda om vi kan behålla den andelen och i slutet av året har kring 37-38 procent, sade Nokiachefen. Han tillade att det är tillfredsställande att kunna behålla marknadsandelen samtidigt som man tjänar bra på försäljningen. Dessutom är telefonlagren nu på normala nivåer. Ollila sade dock att han räknar med att försäljningspriset kan bli marginellt lägre för telefonerna framöver. På systemsidan har Nokia anpassat sin bedömning till Ericssons; att totalmarknaden kommer att minska i år. Jämfört med första kvartalet i fjol sjönk Nokias systemförsäljning med 29 procent, analytikerna hade räknat med att det skulle minska 25 procent, enligt SME Direkt. Nokia tjänade 0,19 euro per aktie under första kvartalet, det var bättre än analytikernas förväntningar som var 0,17 euro per aktie, enligt Direkt.

Christina Lindqvist

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.