Daimler
Daimler Truck minskar resultatet – aktien faller på sänkt prognos
Rapporten släpptes under morgonen efter att bolaget igår kväll sänkt helårsprognoserna. Aktien tappar nära 5 procent under torsdagsmorgonen och drar med sig Volvo som sjunker 2,3 procent.
Omsättningen sjönk 4,0 procent till 13 325 miljoner euro (13 880). Utfallet kan jämföras med analytikerkonsensus som låg på 13 070.
Justerat rörelseresultat uppgick till 1 168 miljoner euro (1 428), med en justerad rörelsemarginal på 8,8 procent (10,3).
Resultat per aktie uppgick till 0,93 euro (1,11).
Trucks Asia kom på 1,41 miljarder euro, mot väntade 1,46 enligt Bloombergs analytikerkonsensus. Trucks North America kom in på 6,02, mot väntade 6,06.
“Daimler Truck har levererat överlag solida resultat på koncernnivå under det andra kvartalet. Om man bortser från den negativa engångseffekten av nedskrivningen i Kina, skulle vår justerade avkastning på försäljningen för Industrial Business återigen ha varit tvåsiffrig”, säger vd Martin Daum.
Daimler meddelade igår kväll att man justerar ned sina helårsprognoser efter nedskrivningen kopplad till sitt samriskbolaget i Kina.
Bolaget räknar nu med att leverera 460 000-480 000 lastbilar i år, en nedrevidering från 490 000-510 000. Samtidigt sänks prognosen för omsättningen till 53-55 miljarder euro, tidigare 55-57 miljarder. Väntat enligt Bloombergs konsensus är 54,16 miljarder.Ebit förväntas komma in betydligt under föregående års nivå, mot tidigare guidning om på föregående års nivå. Justerad ebit väntas bli något lägre än föregående år, tidigare på föregående års nivå.För Trucks North America väntas en justerad rörelsemarginal för helåret i den högre del av intervallet 11-13 procent. För Trucks Asia väntas en justerad marginal på 1,5-3,5 mot tidigare prognos om 3-5 procent. För Daimler Buses väntas marginalen komma in på mellan 6,5-8,5 procent mot tidigare 5-7 procent. För Mercedes-Benz väntas 6-8 procent mot tidigare 8,5-10,5.
“Segmenten Trucks North America och Daimler Buses har visat en utmärkt utveckling med rekordmarginaler. Efterfrågan på viktiga lastbilsmarknader, särskilt i Asien och Europa, har dock försvagats, vilket ger oss starkare motvind. Detta återspeglas också i vår uppdaterade helårsguidning. Detta gör oss inte nöjda. Vi kommer som ett team att arbeta mycket fokuserat och flitigt för att göra 2024 till ännu ett bra år för Daimler Truck”, säger Martin Daum.
Daimler Truck, MEUR | Q2-2024 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q2-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 13 325 | 13 070 | 2,0% | 13 880 | -4,0% |
Justerat rörelseresultat | 1 168 | 1 428 | -18,2% | ||
Justerad rörelsemarginal | 8,8% | 10,3% | |||
Resultat per aktie, EUR | 0,93 | 1,11 | -16,2% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.