Dags för omstart i Sony Ericsson

Köpet av Nortels radioverksamhet stärker Ericssons position och bolaget är strategiskt rätt placerat. Ryggsäcken är Sony Ericsson som behöver en omstart. Köp

De tongivande svenska analytikerna har länge varit negativt inställda till Ericsson eftersom de hävdar att prisfallet på marknaden och den snabbt vikande försäljningen av gsm kommer att erodera Ericssons vinster. Ännu så länge har dessa dystra spådomar inte besannats.

Strategiskt har Ericsson placerat sig rätt. Bolaget är dominerande leverantör inom systemmarknaden och har gång på gång lyckats välja rätt radioteknik utan att satsa alltför mycket resurser på förlorande teknik. De misstag som trots allt gjorts är, som vi ser det, ett för defensivt spel inom den fasta sidan där Ericsson i onödan har hamnat på efterkälken vad gäller optisk transmission. Bolaget har också underskattat behovet av att utveckla den kinesiska tds-cdma-standarden.

China Mobile är mer eller mindre tvingat av staten att utveckla denna teknik och satsar 60 miljarder kronor bara i år på utbyggnad av 3g. Ericsson har hittills endast lyckats få omkring sex procent av beställningarna, vilket är långt under förväntningarna. Det är viktigt att Ericsson stärker sin position inom denna standard, för China Mobile vill så snart som möjligt konvertera tds-cdma till lte, och då får Ericsson en andra chans att komma in i matchen.

Det är i ljuset av detta man ska se Ericssons köp av konkursade Nortels tillgångar inom radio framför näsan på Nokia-Siemens. Ericsson får tillgång till ännu fler kontakter i USA men får även lte-resurser som kan läggas på tds-cdma. Tyvärr verkade dock denna affär stänga dörren för ett köp av även Nortels optoverksamhet.

De kinesiska leverantörerna är fortsatt det stora hotet. Huawei stärker ständigt sin ställning. Med ett bredare produktutbud än Ericsson och jämsides vad gäller teknik, ligger Huawei nu efter endast vad gäller marknadsföring, service, installation och managed services.

Huawei är inte längre den ledande prispressaren utan det är numera kinesiska statligt ägda ZTE och Nokia-Siemens. Den skadliga prispressen ser ut att fortsätta tills ZTE och Nokia-Siemens tvingas visa bättre resultat.

Förutom att efterfrågan på 3g äntligen tagit fart och lte (4g) ser ut att komma tidigare än väntat, så behöver gsm-näten rustas upp. Det finns i dag en installerad bas på 3 miljoner gsm-basstationer, varav vi uppskattar att Ericsson har en marknadsandel på cirka 50 procent.

Nästa år lanserar leverantörerna nya byggsätt för gsm där utrustningen kan byggas samman med 3g, lte och så vidare i samma kabinett och där gsm kan hantera flera radiokanaler samtidigt. Detta gör det ekonomiskt lönsamt för operatörerna att byta ut gammal gsm-utrustning i framför allt Europa.

Ericssons stora problem i närtid är samriskbolagen Sony Ericsson och ST Ericsson. En nyemission i Sony Ericsson rycker allt närmare. Om bolaget når sina besparingsplaner och inte tappar ännu mer i försäljning kan nettokassan räcka till slutet av 2010.

Detta är troligen ett för optimistiskt antagande och innebär även en dumdristig plan. Sony Ericsson skulle då försöka använda samma felaktiga strategi som Nokia-Siemens, det vill säga att försöka svälta sig igenom en kris. Allt är bättre än att försöka krypa fram och huka under skottelden från Nokia, Apple, Rimm och Samsung.

Det är lätt att i efterhand se att bolaget varit för inriktad på ett fåtal modeller. När dessa tappar i försäljning, finns inget som håller bolaget uppe. Det senaste året har Sony Ericssons marknadsandel backat från 7,5 procent till 4,5 procent.

Det bästa Sony och Ericsson kan göra i nuvarande situation är att börja om från början med strategiarbetet, tillsätta en ny ledning och pumpa in friska pengar. Eller för att tala teknikerspråk: tryck på “ctrl-alt-del”!

Både investeringar och utdelningar delas 50/50 mellan Sony och Ericsson. Dessa två har tillsammans investerat 860 miljoner euro i Sony Ericsson. Men tillbaka till moderbolagen har det gått hela 1 865 miljoner euro från denna investering. Det finns med andra ord mentalt sett gott om utrymme för en nyemission.

Det mesta av kritiken mot Ericssons vd Carl-Henric Svanberg har varit obefogad. Företaget är väl positionerat medan konkurrenterna faller ifrån, en efter en samtidigt som bolaget för första gången på decennier inte bara levererar tillväxt utan även kassaflöden.

För Ericssons tillträdande vd Hans Vestberg handlar det inledningsvis om att förvalta Ericssons starka position inom system och managed services. En utmaning är att Ericsson alltid är trea eller fyra på bollen inom ip samtidigt som det är oklart hur bolaget ska utveckla sin tvivelaktiga position inom multimedia.

____________________________________________________________

Sex frågor till vd Carl-Henric Svanberg

Hade du redan vid förra delårsrapporten bestämt dig att sluta som vd?

-?Nej. Det här är inget vanligt jobb, vd-skapet på Ericsson är ett hedersuppdrag man tar på sig. Men visst kändes det som om jag var på upploppet och att jag hade fortsatt högst något år till. Sedan dök erbjudandet från BP upp och då tackade jag ja.

På vilket sätt skiljer sig din och Vestbergs ledarstil?

-?Det går inte att söka en kandidat efter profil. Förutsättningarna har ändrats enormt mellan 2003 och 2007. Det gäller att tillsätta en smart person, som förstår fort, drar ut kvintessensen ur det han hör, förstår sammanhangen, kommer ihåg en massa och kan leda människor. Vestberg scorar högst bland cheferna när det gäller att coacha. Fantastiskt duktig.

När växer service om nätsidan?

-?Det kommer att ske relativt snart. Vad gäller antalet anställda är man redan på god väg att gå om med 38 000 anställda av snart 86 000 totalt.

Ser du samma tillväxtmöjlighet någon annanstans som i managed services? Svara nu inte multimedia…

-?Konvergensen – att få ihop alla nät därute, att allting går mot IP. Det fordrar enorma resurser att klara av detta och det är det inte många som klarar av.

Hotet från Huawei? I hur hög grad har de kommit

i kapp?

-?Inom vissa delar är de det. En fördel vi fortfarande har är den globala organisationen. Tre fjärdedelar av jobbet handlar om att leda utbyggnader. De flesta inom Huawei arbetar fortfarande lokalt.

Hur känns det att komma med starka rapporter men ändå få se aktiekursen dyka på rapportdagen?

-?Det är märkligt att den enda sak vi inte kan kommentera är aktiekursen. Men det är alltid den första frågan man får varje gång framför tevekamerorna.

_______________________________________________________________

Lågt värderad valutavinnare

Ericsson är inne i en skördeperiod, försäljningen står och stampar men marginalerna stiger. Aktien är lågt värderad och bolaget är en vinnare på svag krona.

Ericssonaktien är intimt förknippad med utvecklingen på Nasdaq samt för den svenska kronan. Med en stor del av kostnaderna i kronor och försäljning i dollar är valutan avgörande för Ericssons resultat.

Någon större försäljningstillväxt går det inte att räkna med för närvarande. Potentialen ligger snarare i förbättrade marginaler, där dock problemen inom Sony Ericsson och ST Ericsson är orosmoment.

De stora besparingsprogrammen för Ericsson, som är tänkta att minska kostnaderna med 10 miljarder kronor, har dock börjat ge effekt.

Med detta sagt kan konstateras att Ericsson värderas lägre än konkurrenterna. Ericsson handlas, liksom Nokia, i praktiken till 12 gånger vår prognos för nästa års vinst medan flera konkurrenter handlas till ett p/e-tal på över 20. Även om hänsyn tas till att flera av de amerikanska konkurrenterna väntas växa bättre än Ericsson de närmaste åren, kvarstår rabatten för de nordiska bolagen. Vi upprepar köp med riktkursen 80 kronor.

Uppsida

Att operatörerna börjar investera igen. De stora europeiska operatörerna har legat lågt under finanskrisen. Starkare marginaler och minskad rabatt mot konkurrenterna kan ge draghjälp åt aktiekursen.

Nedsida

Priskriget fortsätter med kinesiska ZTE och Nokia-Siemens i huvudrollerna. På kort sikt kan problemen i samriskbolagen Sony Ericsson och ST Ericsson dämpa intresset för Ericssonaktien.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET