Livsmedel
Dagligvaruhandeln steg 6% i december
Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
”Den prisjusterade försäljningen i dagligvaruhandeln var positiv i december. Detta är i sig goda nyheter, men det ekonomiska läget är fortfarande tufft för många hushåll. Dagligvaruhandeln möter nu, i kombination med de ökade kostnaderna, konsumenter med minskad köpkraft, vilket påverkar redan låga marginaler negativt”, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel.
Kalendereffekten var -0,4 procent under månaden. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 6,6 procent.
Försäljningen i butik steg med 6,5 procent, samtidigt som e-handeln minskade med 1,6 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen var 4 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.