Dagligvaruhandeln ökar: ”Tecken på hushållsekonomisk förbättring”

Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade med 7,4% under februari jämfört med samma period i fjol.
Dagligvaruhandeln ökar: ”Tecken på hushållsekonomisk förbättring” - handel livsmedel mat dagligvaror butik
Foto: Svensk Dagligvaruhandel

Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

“För tredje månaden i rad ökar omsättningen rensat för inflation i dagligvaruhandeln. Detta kan vara ett tecken på en hushållsekonomisk förbättring, men man ska också notera att kalendereffekten var extra hög eftersom februari hade en extra försäljningsdag till följd av skottåret”, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Kalendereffekten var 3,8 procent under månaden. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 3,6 procent.

Försäljningen i butik steg med 7,3 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade med 9,8 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 4,7 procent.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET