Dagens vinnare
Elekta är krisföretaget som ser ut att vara på väg mot en vändning. Efter fem års ackumulerade förluster på drygt 600 miljoner kronor ser det ut som om bolaget faktiskt kommer att gå runt innevarande räkenskapsår.
Idag kom ännu ett tecken, som mitt på dagen hade skickat upp aktien 14 procent, i form av en positiv niomånadersrapport. Resultatet landade på sju miljoner kronor och omsättningen steg med 50 procent efter att ha stått stilla under ett par år.
Kursen har nu hankat sig upp till 45,50 kronor, vilket är den högsta nivån hittills under 2000 och 2001. Lägst betalt under perioden var 15,50. Men trots uppgången är det långt kvar till toppnivåerna 1995 på runt 200 kronor, som aktien låg på när det värderades som ett tillväxtföretag och huvudägaren Larry Leksell var kung.
Sedan dess har hans glorias glans falnat, och många kan vittna om såväl hans charm som en envishet som ibland leder honom fel.
Elekta har alltid varit aktivt när det gällt att informera om positiva nyheter, de senaste månaderna har bolaget pumpat ut pressmeddelanden om nya order. Men det är svårt att säga vad de är värda på ett så tidigt stadium. Bolaget har varit överoptimistiskt och gjort prognosmissar förr.
Men niomånadersrapporten är ändå en tydlig vink om att en vändning faktiskt kan vara här. För första gången sedan 1995-1996 ser det ut som om bolaget kan redovisa ett positivt resultat på helårsbasis, räkenskapsåret är slut i maj, i år.
En annan vinnare idag är gruvbolaget Boliden, vars aktie i princip har befunnit sig i utförsbacke sedan avknoppningen från Trelleborg och noteringen i Toronto 1997. Bolaget tillhör de senaste tio dagarnas största förlorare med ett kursras på 37 procent. I dag tvärvände aktien och hade vid 13.30-tiden stigit med 24 procent, till drygt fyra kronor.
Det innebär dock fortfarande en krisvärdering. Boliden, som gjorde en förlust på 6,6 miljarder kronor förra året, har åtta miljarder i skulder.
De senaste veckorna uppges förre näringsministern Anders Sundström ha agerat för att rädda Boliden och en lösning skulle vara att bolaget slås ihop med statligt ägda LKAB. På det svarade näringsminister Björn Rosengren först blankt nej.
Sedan modifierade han och kunde tänka sig att LKAB köpte en mindre post i Boliden. Häromdagen presenterade industrimannen Carl Bennet ett förslag för Rosengren. Det går ut på att bankskulderna omvandlas till aktier i bolaget samtidigt som staten går in som huvudägare genom en nyemission.
Förslaget är kanske kreativt. Men det är långt ifrån säkert att staten tar på sig riddarrollen och börjar rädda krisföretag igen. Visserligen kan Boliden sägas vara en del av den svenska basindustrins historia och utgöra ett nationellt värde.
Men det vore riskabelt för staten att ge sig in här. Carl Bennet utgår i sitt förslag från att bolaget kommer att lyckas och bli en bra investering bara skulderna minskar. Det är kanske väl optimistiskt. Det kan lika gärna bli så att staten syltas in och tvingas till ytterligare räddningsoperationer längre fram. Varningsflaggen höjd.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.