Cristina Stenbecks listiga drag
Det har sedan millennieskiftet spekulerats i att nästa våg i konsolideringen är att mobila nät konvergerar med fasta och att operatörer köper innehållsbolag.
Utomlands har den senaste trenden synts tydligare, inte minst genom den amerikanska operatören AT&T:s bud på mediebolaget Time Warner.
Med TDC:s köp av MTG:s tv-verksamhet som ägde rum igår såg vi den första affären av sitt slag i Norden. Sannolikt fortsätter trenden. Inte minst teleoperatören Telia är inne på innehållsspåret. Den svenskfinländska telejätten äger en andel i musikstreamingbolaget Spotify och har köpte förra året på sig ishockeyrättigheter i Finland. Det har också gått rykten om att Telia fört förhandlingar om att köpa TV4:s ägare Bonnier Broadcasting. Men det är långt ifrån säkert att det är vägen till framgång.
Affärsvärldens analytiker Jonas Elofsson skrev för ett par veckor sedan att det inte var säkert att trenden skulle slå igenom lika tydligt i Sverige och Norden. Anledningen var att innehållsleverantörer i Sverige saknar exklusivitetsavtal. De säljer sitt innehåll till alla distributörer i Sverige. MTG-ägda Viasats tv-utbud har exempelvis också sålts av konkurrenterna Telia och kabeloperatören Com Hem. Det beror på att Sverige har en relativt liten befolkning. Därmed blir det viktigt att få så stor spridning på innehållet som möjligt. På andra större marknader är det betydligt viktigare att äga innehållet.
Det dröjde alltså inte mer än två veckor innan det av familjen Stenbeck kontrollerade börsnoterade investmentbolaget Kinnevik slog till med en affär i just den riktningen. Istället för ett samgående mellan MTG och de nygifta operatörerna Tele2/Com Hem blev det danska teleoperatören TDC som köpte MTG:s innehåll.
Frågan är om det beror på att Kinnevik tror att medieinnehåll är framtiden – eller om det är ett bevis på just motsatsen.
I innehållsaffären råder stenhård konkurrens. Rättigheter till sportevenemang och liknande kostar enorma summor och marginalerna för många innehållsleverantörer är sjunkande, om inte redan negativa.
På en global marknad blir konkurrensen knappast mindre hård. Amerikanska nätspelare som Netflix och HBO har långt större räckvidd och mer resurser.
Att MTG de senaste åren låtit verksamheten inom e-sport och spel växa, alltmedan tv-verksamheten legat på säljlistan, är ytterligare ett tecken på var MTG, dess vd Jörgen Madsen och storägaren Kinnevik tror att den framtida intjäningsförmågan finns. Att man väljer att sälja tv-verksamheten delvis mot kontanter och inte helt och hållet mot aktier är ytterligare något som pekar i den riktningen.
Å andra sidan kan man säga att en anledning att sälja har med fusionen mellan Tele2 och Com Hem att göra. Innehållsaffären skulle utredas av konkurrensmyndigheter.
Därtill är nyckeln till att tjäna pengar på innehåll spridning och genom tillgången till TDC:s kunder får man access till ett stort antal danska och norska kunder.
Genom affären har Kinnevik skaffat sig en utmärkt position för att delta i den framtida nordiska, och på sikt kanske europeiska och globala, konsolideringen. MTG:s vd Jörgen Madsen har redan flaggat för att ett samarbete med Tele2/Com Hem på distributionssidan kan bli aktuellt, eftersom TDC saknar verksamhet i Sverige.
På sikt är det möjligt att spelarna knyts ännu närmare varandra, genom ett samgående. Men det lär dröja. Bolagen har fullt upp med de sammanslagningar som redan nu annonserats. Synergierna ska plockas fram och kulturer samordnas. Dessutom inbegriper affärerna regulatoriska frågor som måste lösas.
För Kinneviks del är det ingen brådska. Bättre att avvakta och se vart marknaden tar vägen. Under tiden har de blivit av med en huvudvärk i tv-affären och skaffat sig en lysande grund för ett framtida samgående mellan Tele2/Com Hem och TDC om marknaden går dithän. Detssutom kan de använda sina andelar i och sin vänskap med TDC som en grund för att förhindra en framtida affär mellan Telia och TDC.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.