Zalando
Credit Suisse ser potential i nätmodeföretaget
Credit Suisse skriver i en analys att det kommer ta minst 9-18 månader innan europeiska beklädnadsbolag ska kunna dra någon form av nytta av lägre insatskostnader. Det beror dels på att många kontrakt är tecknade i dollar samt att bolagen har valutasäkrat för lång tid framåt. Under tiden, innebärande de kommande tolv månaderna, kommer däremot högre kostnader i US-dollar sätta press på bruttomarginalerna, skriver banken.
Credit Suisse är försiktigt inställda till stora aktörer som H&M och Inditex på grund av den förväntade pressen på bruttomarginalerna. Banken påpekar dock att den största negativa påverkan sannolikt kommer att märkas på den lokala efterfrågan på bolagens kinesiska marknader. För H&M står Kina för 5 procent av den totala försäljningen och för Inditex är siffran 8 procent.
Credit Suisse uppger dock att de ser möjligheter hos ett par medelstora aktörer, däribland det tyska e-handelsbolaget Zalando som Kinnevik äger 32 procent utav.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.