Credit Suisse ser potential i nätmodeföretaget

Credit Suisse, CS, har tittat på den senaste tidens försvagning av den kinesiska yuanen och vilka av de europeiska beklädnadsbolagen som är vinnare respektive förlorare på valutarörelserna.

Credit Suisse skriver i en analys att det kommer ta minst 9-18 månader innan europeiska beklädnadsbolag ska kunna dra någon form av nytta av lägre insatskostnader. Det beror dels på att många kontrakt är tecknade i dollar samt att bolagen har valutasäkrat för lång tid framåt. Under tiden, innebärande de kommande tolv månaderna, kommer däremot högre kostnader i US-dollar sätta press på bruttomarginalerna, skriver banken.

Credit Suisse är försiktigt inställda till stora aktörer som H&M och Inditex på grund av den förväntade pressen på bruttomarginalerna. Banken påpekar dock att den största negativa påverkan sannolikt kommer att märkas på den lokala efterfrågan på bolagens kinesiska marknader. För H&M står Kina för 5 procent av den totala försäljningen och för Inditex är siffran 8 procent.

Credit Suisse uppger dock att de ser möjligheter hos ett par medelstora aktörer, däribland det tyska e-handelsbolaget Zalando som Kinnevik äger 32 procent utav.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.