Coop
Coop Sverige minskar personalstyrkan med 100 tjänster
Förändringen tillsammans med andra åtgärder beräknas ge en kostnadsbesparing på drygt 300 miljoner kronor.
– Coops uppdrag är att skapa ekonomisk nytta för våra drygt 3,9 miljoner medlemmar. De senaste årens kraftiga kostnadsökningar för bland annat inköp av varor, energi, transporter och höjda hyror gör att vi måste anpassa organisationen för att ge förutsättningar för ett lönsamt Coop i Sverige. Ett starkt Coop kan ta matchen med konkurrenterna och skapa både medlemsnytta och bidra till ökad hållbarhet, säger Marie Nygren, vd på Coop Sverige.
Hon menar att organisationen nu bland annat blir plattare och mer processorienterad.
Coop Sverige ansvarar för gemensamma funktioner som kedja, marknad, sortiment, inköp, logistik och IT. Den nya organisationen träder i kraft den 1 januari nästa år. Det finns cirka 820 Coop-butiker i Sverige som ägs av landets 27 konsumentföreningar med tillsammans drygt 3,9 miljoner medlemmar.
Under hösten startar också Coop driften av den nya, helautomatiserade varuterminalen i Eskilstuna. Det är den största investeringen för Coop i Sverige i modern tid.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.