Hållbarhet
Coop går om Ikea som Sveriges mest hållbara varumärke
Enligt studien Sustainable Brand Index, som mäter hur svenskar ser på företagens hållbarhetsarbete, är Coop det varumärke som svenskarna upplever som mest hållbart. Det är det breda ekologiska utbudet, hälsosamma produkter, och fokus på svenska matvaror som har gjort avtryck på konsumenterna och som gör att Coop har klättrat från en fjärde- till en förstaplats.
Topp 30 – Sustainable Brand Index 2021 (placering 2020)
1. Coop (4)
2. IKEA (1)
3. ICA (3)
4. Änglamark (2)
5. Saltå Kvarn (9)
6. Apoteket (5)
7. Lantmännen (6)
8. Folkhälsomyndigheten (NY)
9. Systembolaget (8)
10. Apotek Hjärtat (15)
11. Polisen (11)
12. SJ (7)
13. MAX (14)
14. Kung Markatta (16)
15. Volvo (19)
16. Naturkompaniet (18)
17. Arla (10)
18. Polarbröd (21)
19. The Body Shop (25)
20. Urtekram (NY)
21. Fjällräven (13)
22. GoGreen (12)
23. Apoteksgruppen (47)
24. Tesla (17)
25. GodEl (23)
26. Skellefteå Kraft (27)
27. Haglöfs (48)
28. Swish (30)
29. Willys (26)
30. Scandic (28)
“Generellt kan vi se att förtroendet för företag har gått upp som en direkt effekt av deras hantering av COVID-19. Konsumenterna uppfattar att företagen har varit lyhörda och aktivt svarat upp mot restriktioner från myndigheterna. Här har dagligvarubutiker som Coop upplevts ta ansvar och varit tydliga i sin kommunikation”, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index, i ett pressmeddelande.
Ikea, som i två år i rad har toppat undersökningen, halkar ner till en andraplats och Ica ligger kvar på en tredjeplats.
Hyrbilsföretaget Mabi klättrar mest i undersökningen, med 112 placeringar. Även sportkedjan XXL (102 placeringar), Avanza Bank (97 placeringar) och vårdgivaren Aleris (91 placeringar) klättrar rejält på listan.
Samtidigt tappar Absolut Vodka hela 201 placeringar och Petter Stordalens Ving 143 placeringar.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.