Comdex: 20 nya Nokia-produkter i vår

(GÖTEBORG) Nokia kommer under första halvåret i år att lansera 20 nya produkter. Samtidigt räknar bolaget med antalet personer med Nokiatelefoner nästan dubbleras under de närmaste åren. Det avslöjade Matti Alahuhta, chef för mobiltelefonverksamheten på Nokia.

Matti Alahuhta underströk också vikten av den nya MMS-tekniken, Multimedia Messaging Services.

”Den är hjärtat till den nya mobiltekniken. Vi på Nokia har inte varit så upphetsade sedan skiftet till GSM-tekniken inträffade för många år sedan. Med den kommer det gå att skicka och ta emot både bilder och musik”, sade Matti Alahuhta på Comdex-mässan som öppnade i dag tisdag i Göteborg.

Matti Alahuhta målade upp en ljus bild för Nokias mobiltelefonutveckling i sitt tal och underströk att den nya tekniken, tillsammans med bolagets utpräglade designkunnande, kommer att skapa stora behov bland människor för att köpa nya mobiltelefoner.

”Vi fortsätter att sätta standarden för massmarknaden inom mobiltelefoni. Vi kommer att fortsätta att lägga stor vikt vid både teknik och formgivning av telefonerna”, konstaterade han självsäkert.

Ett viktigt steg för mobiltelefonutvecklingen är att det kommer att gå att skicka bilder, och till och med att ta digitalbilder med kameran. Det blir möjligt med den nya tekniken MMS. Nokia kommer under första halvåret i år att lansera modellen 6750 som både kan ta digitalbilder och sedan skicka dem till exempelvis en dator.

”Tekniken kommer att förändra sättet som vi använder våra mobiler”, sade Matti Alahuhta och hänvisade till en amerikansk studie som visar att intresset är stort för att skicka både bilder, men också exempelvis musik till och från mobiltelefonerna.

”Inom några år tror jag att försäljningen av mobiltelefoner som kan ta bilder kommer att överstiga försäljningen av traditionella kameror”, sade han, men underströk också konsumenternas framtida behov att med den nya 3G-tekniken kunna skicka och ta emot annan tung information.

En av orsakerna, enligt Matti Alahuhta, till att Nokia är så framgångsrikt är att bolaget lägger mycket stor vikt vid att dela in marknaden i segment och ta fram mobiltelefoner som passar människorna i de olika segmenten. Portföljen präglas i dag av en stor diversifiering.

I och med att Nokia har en god förståelse för kundernas krav räknar Matti Alahuhta med att antalet personer som har Nokiatelefoner nästan kommer att fördubblas inom de närmaste åren. I dag är använder cirka 300 miljoner människor deras telefoner och han räknar alltså med att nästan så många som 600 miljoner personer kommer att ha Nokiatelefoner.

”Att vara den bästa mobiltelefontillverkaren handlar inte i första hand om att ha den bästa tekniken, utan den som är mest framgångsrik är det företag som känner konsumenten bäst. Alla är olika i sin livsstil och sina personliga krav. Det är vår bas för hur vi tänker när vi utvecklar telefoner”, sade han och konstaterade att det är lättare att nå olika grupper människor om företaget segmenterar marknaden och tar fram telefoner för de olika grupperna, exempelvis dyra och billiga telefoner.

Av den anledningen kommer Nokia under första halvåret i år att lansera så många som 20 nya produkter, vilket innebär att de olika kundsegmenten kommer att få sina behov av mobiltelefoner tillgodosedda.

Samtidigt pekade Matti Alahuhta på att Nokia varit mycket noga med att lägga stor vikt vid att Nokia som märke ska växa sig starkt.

”Varumärkesbyggande leder till en framtida succé i och med att kunderna blir lojala. Vi ser att användare av Nokiatelefoner väljer Nokia på nytt. Vi är mycket framgångsrika när det gäller att få gamla kunder att välja Nokia på nytt”, sade Matti Alahuhta.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Santander