Cloettas VD: ”I svåra tider slutar man inte äta godis”

Godisjättens ökade försäljning under andra kvartalet beror på prishöjningar för att klara inflationstrycket, berättar Cloettas VD Henri de Sauvage Nolting. Men det finns en gräns för hur stora höjningar konsumenterna klarar. "Vi följer det månadsvis", säger han till Affärsvärlden.
Cloettas VD: ”I svåra tider slutar man inte äta godis” - Henri de Sauvage-Nolting
Cloettas VD Henri de Sauvage-Nolting

Cloettas omsättning i det andra kvartalet ökade med 23% och den organiska försäljningstillväxten låg på 17%. VD Henri de Sauvage Nolting berättar att det främst beror på prishöjningar för att kompensera för inflationen. Hur mycket priserna har höjts för konsumenterna kan han inte svara på eftersom Cloetta enbart sätter priserna mot kunderna.

“Det är svårt att ge ett svar på det i procent. Vi höjer krona för krona. När vi har en krona i insatskostnader som går upp för till exempel socker, kakao eller förpackning, då höjer vi också våra priser med en krona till kunderna. Därför har vi sett en bra tillväxt, men det har haft en negativ effekt på våra vinstmarginalerna”, säger han.

Cloetta redovisade en något sänkt justerad rörelsemarginal jämfört med samma period i fjol, från 10 till 9,6%.

Ni har inte lyckats överföra alla kostnadsökningar till kunderna?

“Nej. Vi har ett kostnadsbesparingsprogram för de interna kostnaderna och försöker ta hand om det själva. Det mesta handlar om effektivitet i våra fabriker, vi har automatiserat en del och använder till exempel mindre energi. Det handlar också om mindre svinn och råvaruanvändning”, säger Henri de Sauvage Nolting.

Finns en punkt för prishöjningarna

Hur motståndskraftiga är konsumenterna upplever ni? Hur mycket mer kan man höja priserna? 

“Hittills tror jag att konsumenterna fortfarande tycker om våra produkter. Men det kommer en punkt där det blir för mycket för personer i allmänhet. Självklart är det något vi följer månadsvis, så att vi kan anpassa vårt sortiment och kanske satsa på produkter som är lite billigare för att ändå ha en bra försäljning.”

Under fredagsmorgonen kom färska siffror från SCB som visar att inflationen i Sverige inte kommit ned så mycket som man hade hoppats.

Vilket ansvar har ni som företag att inte vara inflationsdrivande?

“Vårt ansvar är att inte höja mer än vad vi får i höjningar från råvaruleverantörer. Så därför är krona-för-krona-principen jätteviktig för oss”, säger Henri de Sauvage Nolting och fortsätter:

“Men skulle vi inte ha höjt priserna hade Cloetta fått ett enormt negativt resultat och vi har även ett ansvar mot våra anställda, att de ska kunna jobba kvar. Vi utnyttjar inte situationen.”

Inte gynnats av Marabou-gate

Marabou-ägaren Mondelez har svartlistats i Ukraina då bolaget verkar i Ryssland. Sverige har dock ingen verksamhet i landet, har de tidigare uppgett.

Har det här gynnat er? 

“Marabou är mer chokladkakor och vi mer kex och mellanmål kan man säga, så vi är inga uppenbara konkurrenter. Vi följer siffrorna men i nuläget kan jag inte säga att det har påverkat oss.”

Framåt ser han ett fortsatt starkt läge för Cloetta, som han inte upplever som konjunkturkänsligt men säger i samma veva:

“Konjunkturen är det kanske bättre att fråga Riksbanken om, snarare än en godistillverkare”, och fortsätter:

“Men det brukar vara tvärtom. I svåra tider slutar man inte äta godis. Folk vill få njuta av lite Polly till Melodifestivalen”, säger Henri de Sauvage Nolting.

Cloetta

Grundandes: 1862 av Bernhard Cloëtta, Christoph Cloëtta och Nutin Cloëtta.

Gör: Tillverkar bland annat choklad och konfektyr.

Antal anställda: 2 600

VD: Henri de Sauvage Nolting.

Börsvärde: 5,6 mdr kr.

Nettoomsättning: 6,9 mdr kr

Rörelseresultat: 691 Mkr

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från AMF