Cloetta säljer Nutisal för 70 miljoner

Godistillverkaren Cloetta har tecknat avtal om att avyttra varumärket Nutisal till The Monchy Food Company.
Cloetta säljer Nutisal för 70 miljoner - Nutisal-från-Cloetta
Foto: Cloetta

Som ett led i detta kommer Cloetta att ta en icke kassapåverkande nedskrivning på 7-8 miljoner euro, motsvarande cirka 80-91 miljoner kronor, för det andra kvartalet, enligt ett pressmeddelande.

Värdet på transaktionen är cirka 50-70 miljoner kronor, och transaktionen slutförs i början av juni. Affären är inte villkorad av några regulatoriska godkännanden.

Enligt Cloetta kommer transaktionen att medföra en total positiv kassaflödeseffekt på 6-7 miljoner euro, inklusive rörelsekapital. Merparten av detta kommer att redovisas i andra kvartalet 2024.

Cloetta förvärvade Nutisal, som tillverkar torrostade nötter, 2013. Nutisal står för cirka hälften av Cloettas totala nötkategori, och för 2 procent av den totala omsättningen inom koncernen.

Cloetta skriver att avyttringen är i linje med tidigare kommunicerad plan om “att fortsätta att effektivisera och optimera varumärkes- och produktportföljen för att frigöra kapacitet och minska komplexiteten i syfte att stödja det långsiktiga målet om en justerad ebit-marginal på minst 14 procent”.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Spotlight Group