Cloetta ökar vinsten: ”Kakaopriserna kan påverka marginalerna i höst”

Godistillverkaren Cloetta redovisar ökande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan.
Cloetta ökar vinsten: ”Kakaopriserna kan påverka marginalerna i höst” - Center-production-in-Ljungsbro-Sweden-1 Cloetta
Center tillverkas vid fabriken i Ljungsbro. Foto: Cloetta

Den justerade rörelsevinsten steg.

Omsättningen steg 2,0 procent till 2 038 miljoner kronor (1 998). Den organiska försäljningstillväxten var 1,8 procent (16,7).

Försäljningen av förpackade märkesvaror och lösviktsgodis steg organiskt med 1,2 respektive 3,4 procent.

Justerat bruttoresultat uppgick till 718 miljoner kronor (644), vilket motsvarar en justerad bruttomarginal om 35,2 procent (32,2).

Rörelseresultatet blev 124 miljoner kronor (182), med en rörelsemarginal på 6,1 procent (9,1).

Justerat rörelseresultat blev 222 miljoner kronor (191), med en justerad rörelsemarginal på 10,9 procent (9,6).

Resultatet påverkades positivt av en högre bruttovinst som var huvudsakligen driven av att bolaget fick full kvartalseffekt från tidigare prissättnings- och marginalförbättrande initiativ inom Lösviktsgodis, uppger VD Katarina Tell. Resultatet motverkades samtidigt av bolagets ökade investeringar i kärnvarumärken.

Resultatet före skatt var 113 miljoner kronor (96).

Resultatet efter skatt blev 82 miljoner kronor (73), och per aktie 0,29 kronor (0,26).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 59 miljoner kronor (83).

Nettoskulden i förhållande till ebitda uppgick till 1,8 gånger (2,3).

Vad gäller fabriksanläggningen i Nederländerna har den regulatoriska tillståndsprocessen fortlöpt enligt plan under kvartalet, uppges det.

Också de höga kakaopriserna kommenteras.

“Kakaopriserna var rekordhöga i mitten av kvartalet, men vi bedömer trots det att vi kan fortsätta hantera de ökade kostnaderna för insatsvaror på ett bra sätt även under resten av året. Även om chokladprodukter endast är en del av vår portfölj kan marginalerna komma att påverkas under hösten, då efterfrågan på chokladprodukter typiskt sett ökar”, säger Tell.

Cloetta, Mkr Q2-2024 Q2-2023 Förändring
Nettoomsättning 2 038 1 998 2,0%
Organisk försäljningstillväxt, procent 1,8 16,7 -89,2%
Rörelseresultat 124 182 -31,9%
Rörelsemarginal 6,1% 9,1%
Justerat rörelseresultat 222 191 16,2%
Justerad rörelsemarginal 10,9% 9,6%
Resultat före skatt 113 96 17,7%
Nettoresultat 82 73 12,3%
Resultat per aktie, kronor 0,29 0,26 11,5%
Kassaflöde från löpande verksamhet 59 83 -28,9%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från AMF