Cloetta Fazer flaggar för företagsköp

Konfektyrjätten Cleoetta Fazer flaggar efter två lyckade förvärv 1998 och 1999 för nya företagsköp. Det säger VD Lennart Bohlin som på fredagen fick pengar i kassan efter ha sålt sin handelsrörelse med varumärken som Heinz och Bassetts vingummin. Köpare är schweiziska Valora som betalar drygt en halv miljard kronor.

Det är en handelsrörelse som det senaste året stod för två femtedelar av Cloettas omsättning och knappt en sjättedel av rörelseresultatet som nu säljs. Framöver ska bolaget satsa allt på att expandera konfektyrverksamheten med varumärken som Dumle och Kexchoklad.

Lennart Bohlin VD för Cloetta Fazer varför gör ni den här affären just nu? ”Det har dragit ut lite på tiden. Dels hade vi beslutat att renodla verksamheten. Dels har vi gjort några strukturaffärer tidigare inom konfektyr och vi har blivit större. Ytterligare strukturaffärer kan komma att ske. Då är det bra att ha en stark finansiell ställning. Men det har varit två olika beslut.”

Aktien rörde sig marginellt uppåt och kostade 146 kronor på eftermiddagen. Är du överraskad av att aktien inte rörde sig mer på beskedet? ”Nej, jag blir inte förvånad över att börsen reagerar så här. Det kanske kräver lite ytterligare analys. Jag trodde inte att den skulle hoppa upp. Sedan är det knappast någon handel en fredagsmorgon i juli med vackert väder.”

I pressmeddelandet säger ni att ni expandera vidare inom konfektyrbranschen. Ni fick ett pris på 27 öre per omsättningskrona och drygt en halv miljard för hela handelsrörelsen. Hur mycket pengar har ni att shoppa för? Vad är ett mål för soliditeten? ”Vårt mål är 35 procent. Efter affären ligger vi på 70 procent. Det är onödigt högt.”

Kan det också vara aktuellt med ökad utdelning till aktieägarna? ”Det är styrelsens sak. Jag föreslår inte sådana saker.”

Cloetta Fazer har 25 procent av den nordiska konfektyrmarknaden, Kraft Foods (Freia/Marabou och Suchard) har 20 procent och Malaco Leaf 16 procent. Är det med dessa bolag ni är sugna att slå ihop era påsar i en strukturaffär eller är det de mindre spelarna? ”Det vet jag inte och jag kan inte rangordna vilka som är de intressantaste aktörerna. Men vårt intresse är inte de allra minsta.”

Varför vill ni göra förvärv över huvudtaget? ”Vi har bra erfarenheter av de två förvärv vi gjort (Candelia och Fazer Konfektyr, redaktionens anmärkning). Det finns pengar att spara på de flesta områden såsom produktion, marknadsföring och administration. Hela fältet ligger öppet. Det är bara energi som måste till. Förutsättningen är att det finns en bas att bygga från.”

Då menar du en geografisk bas? ”Ja, geografin har skapat kunskapen om produkterna hos kunden.”

Var i geografin är det intressantast att expandera? ”Norden och Östersjöområdet med de baltiska länder där vi redan finns idag.” Vilket godis säljer bäst en solig varm sommardag som den här då det är runt 25 grader i skuggan? ”Då är det ingen av våra produkter som säljer bra. Konsumenterna vill hellre ha glass och läskedryck. Choklad är väl det som går sämst. Sockerkonfektyr går lite bättre. Men det kommer bättre tider.”

Du menar att det börjar regna? ”Ja.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.