Claes Hemberg: Voltas konkurs kommer dela branschen i två grupper

Jättarna Scania och Volvo borde borde växla upp sin satsning på elektriska fordon. Det säger Claes Hemberg, tidigare Avanza-ekonom och numera rådgivare åt Einride, efter att Volta Trucks meddelat sin konkurs.
Claes Hemberg: Voltas konkurs kommer dela branschen i två grupper - volta hemberg
Claes Hemberg menar att Volta Trucks fokuserade för lite på affärsmodellen. Foto: Pressbild/TT

Volta Trucks grundades 2019 och var bland de första att ta fram eldrivna lastbilar för trafik i innerstäder. Så sent som i februari fanns det planer på en framtida börsnotering.

”Under 2023 kommer Volta att kommersialisera och ha intäkter och bolaget passar nog väl i publik miljö på sikt. Men det måste göras vid rätt tidpunkt. Om det är Q1 2024 eller något annat kvartal spelar ingen roll och beror också på marknadsförhållandena. Vi vill vara med och bygga ett kvalitetsbolag på lång sikt. Det här kan bli väldigt stort, men är såklart inte utan utmaningar och risker”, sa huvudägaren Byggmästare Ahlströms VD Tomas Bergström till Affärsvärlden i februari.

Men någon börsklocka får inte Volta Trucks bolagsledning klinga i. Trots att bolaget hade fått ordrar på uppemot 300 ellastbilar och första fordonen börjat tillverkas blev det stopp för verksamheten.

Tidigare i veckan kom nämligen nyheten att Volta Trucks ansöker om konkurs.

Att amerikanska batteritillverkaren Proterra tidigare ansökt om konkurs i USA blev också droppen som fick bägaren att rinna över för Volta Trucks, då en stor del av bolagets tillverkning var knuten till Proterra. De 4 miljarder kronor som Volta Trucks dragit in i finansiering räcker inte längre till.

“Med djupt och uppriktig beklagande har styrelsen därför tagit det svåra beslutet att vidta åtgärder för att ansöka om konkurs i Sverige”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Behövs särskilt körkort

Claes Hemberg är tidigare sparekonom på Avanza och numera bland annat rådgivare och delägare i transporttech-bolaget Einride – en konkurrent till Volta Trucks. Hemberg menar att Volta Trucks konkurs handlar om synsättet bolaget haft på sin affär.

“De tänker inte på affärsmodellen. Det är ingenjörer som tittar på hur olja kan bytas mot el. Volta har sålt det som en vanlig lastbil och underskattat hur användarna ska använda den”, säger Claes Hemberg, som också påpekar att antalet laddstolpar varit ett av problemen för bolaget och dess kunder.

Han menar att det är ett misstag som även åkerier gör. Med en el-lastbil blir körningen, rutten och logistiken annorlunda, men chaufförerna har inte varit tillräckligt delaktiga i den planeringen.

“Det är ett slags nytt körkort som behövs, ett eltrafik-körkort. Har du en dator som kan optimera körningen måste du använda den för att få ut maximalt av lastbilen”, säger Claes Hemberg, som också poängterar att finansiering över en längre period, uppemot 15 år, också behövs. Han lyfter också fram att elfordonsbolag måste ha en mjukvara som kopplar ihop de olika fordonen, lagren och kunderna för att bli framgångsrikt.

Delar branschen

I och med Volta Trucks konkurs försvinner en av konkurrenterna på den framväxande elfordonsmarknaden. Enligt Claes Hemberg riskerar nu branschen att delas i två läger.

“Voltas dikeskörning kommer dela branschen i två grupper. De som menar att ellastbilar inte fungerar och vill stoppa utvecklingen i 10 år. Den andra gruppen kommer ta till sig av Voltas misslyckande och se till att det finns laddstationer samt utbilda förarna bättre”, menar Claes Hemberg.

Han menar att Scania, Volvo och andra aktörer snarare borde stäppa upp sin elfordonstillverkning ytterligare, men också utbilda sina kunder i hur elfordonssystemen ska användas bäst.

“Prioriterar man den kortsiktiga lösningen riskerar man att öppna upp marknaden ännu mer för Mercedes eller några kinesiska tillverkare”, säger Claes Hemberg och poängterar:

“Synsättet med lonely truckers on the road är döende. När allt är uppkopplat är det den med bäst koll på hela flödet som kommer lyckas.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från Spotlight Group