Chockbesked för internetkonsulterna
Internetkonsulten Scients aktie föll med 40 procent när den amerikanska Nasdaq-börsen öppnade vid halvfyratiden idag. Orsaken är den överraskande vinstvarning som företaget lämnade sent natten till torsdagen svensk tid.
Scients ledning skriver ner omsättningsprognosen för årets sista kvartal med 30 procent och säger upp 25 procent av personalen på grund av minskad efterfrågan. 460 av knappt 1900 anställda tvingas lämna bolaget. Företaget stänger också två kontor i USA.
Vinsvarningen fick Morgan Stanley att direkt sänka sin rekommendation för Scient från ”outperform” till ”neutral”.
Budskapet är ett chockbesked för marknaden. Scient har varit en förebild på den amerikanska internetkonsultmarknaden med extrema värderingsnivåer under det senaste året. I mars låg kursen på långt över 1000 kronor, efter det senaste raset på torsdagen handlas aktien strax under 30 kronor.
Scients ledning har en mycket mörk syn på framtiden för internetkonsulterna. Den förväntade vändningen under fjärde kvartalet har uteblivit. Situationen har istället förvärrats ytterligare och marknadsnedgången kommer att hålla i sig långt in på nästa år:
”Marknadsförändringen gör att tidigare prognoserna för första kvartalet nästa år och hela kalenderåret 2001 skrivs ner”, skriver ledningen i ett pressmeddelande.
Vad som förvärrat läget är att det just nu råder en extrem prispress i branschen förutom den minskade efterfrågan från kunderna. Enligt Scients ledning köper internationella konsultjättar, som Arthur Andersen och IBM, in sig på marknaden genom att erbjuda rabatter på upp till 40 procent.
”De ser ut som de tar olönsamma projekt”, säger Scient ekonomichef Bob Howe.
En lång rad av Scients konkurrenter i USA, liksom flera av de svenska internetkonsulterna, har vinstvarnat under hösten. Scient ser dock en betydligt djupare svacka än vad konkurrenterna tidigare meddelat och från marknaden hörs flera röster som säger att Scient har rätt.
”Sektorns hälsa är dålig. Scient var ett av de ledande bolagen och när de nu ändrar prognoserna ser framtiden för branschen mycket dålig ut, åtminstone under de kommande kvartalen”, säger Thomas Neuhaus, analytiker på BB&T Capital Markets till finanstjänsten ON24. ”De upplever extrem prispress från konkurrenterna under kvartalet, dels för att de rena internetkonsulterna inte lyckats få beläggning, dels för att de stora konsultdrakarna köper marknad från internetkonsulterna.”
Icon Medialab är den svenska internetkonsult som har störst närvaro i USA. Koncernchefen Ulf Dahlsten bekräftar att företaget har märkt av en minskad efterfrågan i USA och att expansionen i Latinamerika just nu kommer före fortsatt tillväxt på USA-marknaden.
”Vi är lite avvaktande nu och ser vad som händer. Hur mycket är presidentvalseffekter eller är det en konjunkturavmattning som vi ser? Vi vill känna oss lite mer säkra på analysen”, säger Ulf Dahlsten. ”Det är ingen tvekan om att det är en avmattning i amerikansk ekonomi just nu. Frågan är vad den står för.”
Är intresset från kunderna lägre? ”Många företag har dragit ner sina budgetar för nya satsningar, det är så. Frågan är om det är en kortsiktig effekt eller början på en lågkonjunktur i USA.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.