Chefsavhopp från skandalflygplatsen
Så sent som i fredags fick
han förnyat förtroende att fortsätta leda arbetet med att få igång
trafiken på den försenade flygplatsen BER. Han lovade då också att
trafiken ska kunna komma igång mellan juni och september 2017.
Men
idag meddelade han överraskande att han ställer sin plats till
förfogande. Orsak är det misstroende han känner från delar av styrelsen
för flygplatsbolaget.
Han säger att han beklagar att han måste avgå eftersom det strider mot hans ‘plikttrohet och personliga mål’.
Medan styrelsen letar efter en efterträdare har han dock lovat att fortsätta sitt uppdrag, dock längst till sista juni 2015.
Mehdorn blev värvad att ta över ledningen för bygget i mars 2013 sedan öppnandet av flygplatsen försenats flera gånger.
Främst har förseningen berott på bristande brandskydd, vilket lett till omfattande ombyggnader.
Mehdorn
varnade så sent som i fredags även för att flygplatsen kan vara för
liten när den öppnas 2017. Den är dimensionerad för 27 miljoner
passagerare per år, men bara i år väntas 28 miljoner passagerare resa
via de två flygplatser som nya BER ska ersätta.
Hartmut Mehdorn rekommenderar att man snarast bygger ytterligare en terminal på området.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.