Checkin.com minskar resultatet – har fortsatt förhoppning om stark andra halva av året

Teknikbolaget Checkin.com minskade såväl omsättningen som resultatet under det andra kvartalet. Bolaget har fortsatt en förhoppning om ett starkt andra halvår.
Checkin.com minskar resultatet – har fortsatt förhoppning om stark andra halva av året - Checkin
Checkins medgrundare Kristoffer Cassel.

Omsättningen sjönk 2,9 procent till 20,4 miljoner kronor (21,0). Den organiska försäljningstillväxten var -3 procent (19). Net Revenue Retention LTM uppgick till 103 procent (114).

Bruttoresultatet blev 15,3 miljoner kronor (17,0), med en bruttomarginal på 75,0 procent (81,0).

Ebitda-resultatet blev 2,7 miljoner kronor (4,3), med en ebitda-marginal på 13,2 procent (20,5).

Rörelseresultatet blev -4,8 miljoner kronor (-0,7).

Resultatet efter skatt blev -5 miljoner kronor (-0,9).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 2,2 miljoner kronor (-2,2).

Likvida medel uppgick till 35,3 miljoner kronor (33,2).

“Vi har tidigare uttryckt förhoppningar om en hävstång i affären när väl volymerna kommer och även om resevertikalens volymer har varit fortsatt svaga även under Q2 står vi fast vid att vi är på en ny nivå som bolag jämfört med tidigare och vår förhoppning på en stark andra halva av 2024 står därmed också fast”, uppger VD Christian Karlsson i rapporten.

Han fortsätter.

“Som ny tillförordnad vd för gruppen kan jag konstatera att volymerna har varit fortsatt svaga under hela det första halvåret 2024, vilket lett till att intäkter och resultat i kvartalet till stor del har utvecklats sidledes jämfört med fjolåret. Precis som i vår Q1-rapport är detta främst drivet av lägre volymer i vårt viktiga resesegment.”

Checkin.com-chefen pekar på att företaget under det första halvåret hade en ebitda-marginal på 18 procent, vilket är oförändrat mot föregående år.

“Det är ett tecken på att vi är bra på att kontrollera vår kostnadskostym och när de förväntade volymerna väl kommer står vi i en stark position med hög operationell hävstång där vi räknar med att de ökade intäkterna till stor del kommer driva både brutto- och EBITDA-marginalerna uppåt”, uppger Karlsson.

Checkin.com, Mkr Q2-2024 Q2-2023 Förändring
Nettoomsättning 20,4 21,0 -2,9%
Organisk försäljningstillväxt, procent -3 19
Bruttoresultat 15,3 17,0 -10,0%
Bruttomarginal 75,0% 81,0%
Ebitda 2,7 4,3 -37,2%
Ebitda-marginal 13,2% 20,5%
Rörelseresultat -4,8 -0,7
Nettoresultat -5 -0,9
Kassaflöde från löpande verksamhet 2,2 -2,2
Likvida medel 35,3 33,2 6,3%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET