Cell följer Framfab och Icon – ger ut nya optioner

I morgon kommer IT-konsulten Cell Network att besluta om ett nytt optionsprogram till sina anställda. Bolaget följer därmed Framfab och Icon som båda skrotat sina tidigare optionsprogram för att i stället ge ut nya optioner med mer fördelaktiga villkor.

Nya optionsprogram för de anställda är ett måste för de IT-företag som vill locka, behålla och motivera sina anställda. Många av IT-konsulternas befintliga optionsprogrammen är dock nästintill värdelösa efter de senaste månadernas kursras. Lösenkurserna ligger på orimliga nivåer och fungerar mer som trista påminnelser om förlorade värden – än som morot.

I morgon följer internetkonsulten Cell Network i sina kolleger Icon och Framfabs spår. På en extra bolagsstämma beslutar i morgon internetkonsulten Cell Network om ett omfattande optionsprogram till sina anställda. Optionsprogrammet är det första som berör samtliga 2 100 anställda i den nya koncern som bildats efter sammanslagningen mellan Mandator och Cell.

Varje anställda får köpa upp till 1 000 teckningsoptioner som i sin tur berättigar till inlösen av en aktie per option, och nyckelpersoner eller högre chefer har möjlighet att köpa större poster. Mätperioden för var lösenkursen ska ligga dateras till 25-29 september.

”Vi vet ännu inte hur omfattande programmet blir och följaktligen inte vilken utspädningseffekt det får för övriga aktieägare. Visserligen har vi alltid haft en policy om att optionerna inte ska ses som en del av lönen utan som just det belöningssystem det är – ett sätt att dela med sig av företagets framgång till dem som har skapat den. Men man kan inte komma ifrån att optionsprogrammen är oerhört viktiga för att vi ska vara konkurrenskraftiga ur rekryteringssynpunkt”, säger Ellinor Bollman, informationschef på Cell. Cell följer därmed sina konsultkollegor Icon och Framfab, som båda har utfärdat nya optionsprogram de senaste veckorna, i spåren. På Icon tillämpar man “gyllene bojor”, d v s personaloptioner som är knutna till anställningen, och på Framfab skänker man till och med bort optionerna gratis. Allt för att locka, behålla och motivera de anställda som de närmaste åren ska fylla bolagen med värde. De nya optionsprogrammen är måsten för alla de IT-företag som fått se sina kurser rasa de senaste sex månaderna. I många av de optionsprogram som redan idag löper framstår lösenpriserna som rena fantastisummor och kräver kursluft på uppåt 100 procent för att de ska innebära någon slags morot för personalen.

Även på WM-Data, där man hittills bara haft ett två år gammalt konvertibelprogram som belöningssystem för de anställda, sjösätter man i dagarna ett omfattande optionsprogram som berör koncernens samtliga 8 600 anställda.

Programmet innebär en utspädningseffekt på totalt 5,2 procent. Varje anställd får köpa 1 500 optioner för 8:60 kronor styck och som kan lösas in i mars år 2004. Lösenkursen ligger på 71 kronor vilket innebär att kursen måste lyfta med cirka 40 procent, från att idag handlas runt 50 kronor, för att de ska ge vinst.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.