Catena Media skrotar mål och vinstvarnar för andra kvartalet

Affiliatebolaget Catena Media skrotar sitt helårsmål för justerat rörelseresultat, mätt som ebitda, och släpper preliminära siffror för det andra kvartalet.
Catena Media skrotar mål och vinstvarnar för andra kvartalet - Catena Media
Foto: Catena Media

Bolaget aviserar detta i spåren av Googles uppdatering i maj, där sökjätten ändrat sina policys, vilket påverkat Catena Media negativt. Enligt bolaget har detta påverkat negativt rankningen av innehåll om sportsbetting och kasino som publiceras av många stora nyhetsmediesajter.

Vidare uppger bolaget att uppdateringen också kommer att minska intäkter och direkta kostnader från vissa mediepartnerskap.

De preliminära siffrorna för det andra kvartalet uppvisar intäkter på 12,5-13,5 miljoner euro och 0,5-1,5 miljoner justerat ebitda, att jämföra med 16,8 miljoner euro respektive 2,6 miljoner euro under samma period året innan.

Catena Media skriver att de upprepar sitt mål om att återgå till intäktstillväxt under andra halvåret 2024. Detta avviker dock från vad som sades i senaste rapporten. I den nämndes det att bolaget räknade med att återgå till organisk tillväxt under andra halvåret 2024.

Catena Media släpper sin rapport för andra kvartalet den 14 augusti.

Aktien har på ett års tid rasat knappt 70%.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.