Carnegie: Checkin.com kan förbättra sin försäljning i Q2 men har dålig visibilitet

Teknikbolaget Checkin.com borde se säsongsmässig förbättring i sin försäljning för andra kvartalet, skriver Carnegie i en färsk analyskommentar.
Carnegie: Checkin.com kan förbättra sin försäljning i Q2 men har dålig visibilitet - Checkin
Checkins medgrundare Kristoffer Cassel.

Försäljningen sjönk med 22 procent i första kvartalet, jämfört med motsvarande kvartal 2023. Nu förväntar sig Carnegie en försäljningsökning om 22 procent, bland annat med hänvisning till att bolagets största kund Ryanair, hade 50 procent fler passagerare under andra kvartalet jämfört med i fjol.

Banken förväntar sig att resultatet på sista raden kommer landa på omkring noll, samt ett marginellt negativt kassaflöde och med en nettokassa på 21 miljoner kronor.

“Vi tror att även om Checkin har många spännande projekt så är den pågående visibiliteten dålig, vilket får oss att inta en mer försiktig hållning”, skriver Carnegie.

Banken sätter det nya intervallet för det motiverade värdet till 33-47 kronor per aktie, från tidigare 32-49 kronor per aktie.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.