Carl Bennet: FDA-skandalen ger miljardkostnader

Finans- och industrimannen Carl Bennet talar i en stor intervju ut om hur han ser på Getinges framtid och om sina investeringar i SKF och Sandvik.

(I veckans utgåva av Affärsvärlden gör tidningen en genomgång av miljardären Carl Bennets företagsgrupp. Här publicerar vi en intervju med finans- och industrimannen.)

På måndagen satte Carl Bennet sig på planet till New Delhi för en näringslivsdelegationsresa. Innan han gick ombord hann han svara på frågor om det problemfyllda Getinges framtid, Johan Malmquists nya toppjobb i medicinteknikbolaget och de verkliga kostnaderna för skandalen där amerikanska FDA underkände bolagets fabrik.

Getinge har haft stora motgångar under senare år. Varför?
– Det kan man säga. De har haft lite uppförsbacke men det jobbar vi hårt med.

Är det Getinge som fått mest av din tid på senare tid?
– Ja. På sistone är det så. Det är klart att med de bekymmer vi har så tar det tid.

Hur ser du på de här bekymren? De har ju pågått i tre fyra år nu?
– Ja. Och det har kostat oerhört med pengar och vi är inte igenom ännu men vi är på väg. Du kan säga att nu när vi börjar få grepp om det hela kan man säga att det är en investering, man får se det som en investering i en kvalitetsprocess för att kunna verka på den amerikanska marknaden. Och på så vis så känner jag att det är en bra investering. Dock borde den ha tagits på ett annat sätt och varit med redan från början. Jag menar att hela den här FDA-granskningen handlar ju inte om att produkterna inte är bra utan det är så att kvalitetsprocessen är inte okej och det har vi inte skött på ett bra sätt.

– Och det har orsakat väldigt stora kostnader.

Hur stora?
– Någonstans tror jag vi landar mellan tre och fyra miljarder kronor. Men nu är kostnaderna tagna och nu bara förlorar vi på utebliven försäljning och då har jag räknat ned det. De direkta kostnaderna är väl 2 miljarder.

– Vi har efterfrågan på våra produkter och förhoppningsvis ger det här oss en plattform på en högre nivå på den amerikanska marknaden Vi är ju väldigt stora där med en omsättning i Getinge på en miljard dollar ungefär.

Hur ser du på Getinges kursutveckling under de senaste tre-fyra åren. Aktien har fallit. Är den rättvis?
– Vi kan konstatera att vi inte har skött det här med FDA på rätt sätt. Och det här är läropengar som borde ha uppstått på ett annat sätt. Då hade det kostat mycket mindre.

Vilka fel gjorde ni?
– Läkemedelsindustri är duktigare på det här området. Läkemedelsindustrin har rutiner för hur den hör typen av händelser ska hanteras. Vi körde nog på bara, och sade att vi tar hand om det här i takt med att frågetecknen uppstår. Och det är inte acceptabelt.

Vad har ni lärt er?
– Att inte lova mer än vad vi kan leverera.

Nu har Getinge bestämt sig för att knoppa av ett affärsområde. Det uppskattades heller inte av börsen även om aktien steg under den första timman?
– Nej det är bättre om aktien sjunker under den första timman och sedan stadigt stiger (Skratt). Men det där tror jag blir väldigt bra. Man behöver ett ordentligt fokus på den där verksamheten. Det finns för all del vissa synergier, mest kostnaderna, men jag tror att det här blir bra. Och så får man ju in en erfaren ordförande i avknoppningen där också. Det blir Johan Malmquist (Som fram till 2015 var vd för hela Getinge, AFV anm). Jag fortsätter som ordförande i Getinge men kommer att ingå som ledamot i det nya bolaget.

I förra veckan presenterade ni en ny vd i Getinge. Var hittade ni Mattias Perjos?
– Vi har haft diskussioner med honom tidigare, om en annan befattning så när vi nu rekryterade använde vi oss av en rekryteringsfirma och där var det här ett av namnen. Mattias tror jag är en lämplig person att föra Getinge till nästa nivå. Han har lång erfarenhet av att leda företag . Han har varit vd sedan han var 28 och även om han nu bara är 44 år har han stor erfarenhet.

Vad skiljer honom från förre vd:n Alex Myers som ni anställde för ett år sedan?
– Det är mycket kan man säga, men the proof is in the pudding.

Uppdraget?
´- Att se till att vi får den struktur som ska vara effektiv mot framtiden och som tar vara på de krafter som finns i Getinge. Vi är ju långsiktiga i life science- verksamheten vilket betyder att vi på samma gång investerar framåt och effektiviserar.

Var kommer idén att knoppa av ett affärsområde ifrån? Är den intern eller en McKinsey-idé?
– Det är min idé. Jag har gått och sugit på karamellen länge.

Hur ser Getinge ut om fem år? Är det större eller mindre?
– Båda enheterna är större än i dag. Det finns förvärvsmöjligheter där ute men för tillfället är det dyrt.

Getinges förvärvslinje kan alltså fortsätta?
– Ja, det kan den absolut.

Du köpte ju ut Getinge från Electrolux för 30 år sedan. Överväger du att köpa ut bolaget en gång till. Getinge från börsen nu när aktien är så billig?
– Jag får hela tiden förfrågningar om just den saken men jag tänker inte göra det.

Dina företag har en tydlig slagsida mot sjukvård. Branschen brukar hävda att människor blir äldre och äldre och hinner samla på sig fler sjukdomar under sin levnadstid, vilket gynnar vårdföretag. Men finns det inte en risk att ni tror för mycket på tillväxt. Sjukvårdbudgetarna världen över blir hela tiden tajtare?

– Budgetarna blir mer och mer pressade kan man säga, det är korrekt.

Du ser inget problem med att sjukvårdsbudgetarna sänks ytterligare?
– Nej, nej. Du hör ju vad som sägs. Vården är något som alla människor prioriterar högt. Det som blir viktigt framöver är att säkra tillgängligheten för alla. Vården handlar om att göra den tillgänglig och att leverera kvalitet. Det är det vi ska göra. Utöver att det är en sektor som jag tror på.

Hur ser du på diskussionen om vinster i vården?
– Det är en konstig diskussion. Att det är okey att Getinge gör vinster i vården medan andra företag, tjänsteföretag, inte skulle få göra vinster. I takt med att vi begränsar den möjligheten så ökar vi ju problemen och väntetiderna.

 

CARL BENNET AB:

 

Hur ser du på ditt bolag Carl Bennet AB – som ett ägarbolag, maktbolag eller pe-bolag?
– Det är ett ägarbolag där jag har koncentrerat mitt ägande som huvudsakligen är Getinge, Lifco och Elanders.

Du äger också andra börsnoterade aktier?
– Det är kortfristiga likviditetsplaceringar, om du tänker på Sandvik och SKF.

Det senaste du gjorde var att öka ditt ägande i SSAB?
– Ja, men det var nog att jag deltog i nyemissionen där. Det är mera marginellt. De stora placeringarna där är SKF och Sandvik. I Sandvik har jag tio miljoner aktier så de är värda en miljard kronor.

Vilka ambitioner har du med de aktierna?
– Det är kortfristiga placeringar av min likviditet. Inget annat.

Men du äger aktier i 15 olika börsbolag. Bland annat i Ratos, SEB, Handelsbanken och Swedbank Hur tänker du där?
– Jag skulle säga att det är två innehav. Det är aktier där jag kom in på vettiga nivåer, i Sandvik och SKF alltså. Om du tänker på de andra som är utanför mina egen sfär där vi talar om ett större innehav är mera Lundbergs och Holmen, där jag sitter i styrelsen och har tecknat mig för aktier.

Hur ser du på ägarbolaget om fem år från nu?
– Mina satsningar sker i Getinge, Lifco och Elanders. Ägarbolaget ska vara grunden för ägarstabilitet och kunna delta med finansiell styrka när så behövs, i en nyemission som nu i Elanders eller när bolagen ska göra ett förvärv. Det är precis det Carl Bennet AB ska vara, att möjliggöra utveckling i de tre stora innehaven.

Hur stort är bolagets egna kapital?
– I CBAB är min andel av det egna kapitalet 17 miljarder kronor. Substansvärdet ligger kring 22 miljarder kronor.

Hur ser de här siffrorna ut om fem år?
– Det beror sig på hur jag sköter mig eller hur bolagen utvecklas. Jag kommer att förbli en långsiktig huvudägare i Getinge, Lifco och Elanders för att jag tycker att det är tre intressanta bolag och jag vill gärna vara med och utveckla dem.

Och vad de är värda om fem år?
– Nej. Där får jag nog vara lite anspråkslös. Men de utvecklas väldigt mycket på olika sätt. Vi har både haft väldig expansion och stora utmaningar:

 

ELANDERS:

 

I Elanders har ni ju haft framgångar med den nya inriktningen sedan ni förvärvade Mentor Media i Singapore för 2,5 år sedan. Vilket blir nästa steg i det företaget?
– Att utveckla just det, supply chain management. Idag är Elanders största kunder Daimler Benz och Hewlett Packard. Det kunde man inte tro när vi tittade på Elanders för tio år sedan. Nu har vi riktigt stora kunder, asiatiska kunder. Om några år tror jag att vi har utvecklat oss vidare inom supply chain samtidigt som vi nischar oss ännu mer inom tryckeri. Idag är det tre fjärdedelar inom supply chain och det kommer, tror jag, att fortsätta att utvecklas inom den sidan.

Den delen kommer att växa sig ännu större?
– Ja. Det tror jag. Ledningen har skött det oerhört bra. Det har varit två väldigt lyckosamma förvärv. Mentor Media i Singapore (2014) och sedan att vi fick förvärva LGI. Vd Magnus Nilsson har lyckats med den här omdaningen och det får ju fortsätta.

Var det ett moment av tur att ni fick tag i Mentor Media?
– Det var ett moment av många saker. Det ena var Magnus Nilssons förmåga att se möjligheterna, sedan var det hans erfarenheter av Asien, han har ju bott fem år i Kina, och att vi då hade bra tajmning. Så det var förmågan att se möjligheten, erfarenheterna från asiatisk business och bra tajmning där säljaren ville bli av med verksamheten.

Ser ni ytterligare expansionsmöjligheter?
– Ja. Vi ska bygga vidare på det här. Vi kan bygga vidare i Europa och i USA. Vad som är intressant är att de här stora kunderna attraheras av att Elanders finns i alla världsdelar. Vi behöver en större plattform i USA även om vi redan är verksamma där. Vi har en bra plattform där i Europa och vi har en bra plattform i Asien. Det gör ju att vi nu kommer i diskussion med ett antal intressanta kunder. Vi har blivit en partner som man kan jobba vidare med. Vi diskuterar nu i Asien med ett flertal europeiska kunder som har verksamhet där.

Biltillverkare?
– Ja och företag som tillverkar delar till bilbranschen.

Ingen av er som sitter i ledningen kunde ana att det skulle gå så här bra när ni förvärvade Mentor för snart tre år sedan?
– Nej. Det kunde vi inte ana men vi har jobbat i så mycket uppförsbacke. När jag tog över var det 75 procent telefonkataloger i Elanders. Nu är det ingenting. Manualerna till telekomindustrin har blivit minimala. Men vi har fått vara med och utveckla. En sak har jag noterat. Att följa med stora kunder ut i världen är väldigt intressant av många skäl. När kunder frågar en om du vill investera i en ny i världsdel så säger många företag nej, det kan jag inte ta på mig. Men man ska överväga noga att följa med. Man ska naturligtvis inte ta för stora risker men det ger mycket kunskap och skapar nya möjligheter. Vi följde med Ericsson ut i världen som sedan blev Sony, som sedan blev en plattform i Kina som gav mycket kunnande inom Asien som sedan gav möjligheter att förvärva Mentor Media i Singapore som sedan gav möjligheterna att förvärva här i Europa. Och nu är vi stora på det. Och genom LGI har vi fått ordning på vår verksamhet i Brasilien. Visserligen är det inget stort bolag där, Elanders verksamhet i Brasilien, men nu tjänar vi pengar där vi tidigare förlorade pengar.

– Att följa sina kunder ut i världen när de tar steg och går ut är något man ska överväga noga. Det ger oerhört ofta väldigt mycket tillbaka. Tyskar gör ju alltid det.

Vilka branscher investerar du inte i?
– Jag är försiktig med processindustrin och olika typer av high tech-bolag och startups.

Men du är delägare i Cellink som noterades häromdagen, en start up?
– Cellink finns i samma hus som där vi sitter. Det är mer som en av grannarna som jag investerat där och för att jag tycker att det är viktigt att ett företag kommer igång.

Ett undantag?
– Ja. Det kan man säga. Jag vill i regel se vinst så snart som möjligt och kan leva med att företag går genom svåra tider. Men jag måste se var, och hur, man kommer upp på land.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold