Bygge redoför börsen

Byggmax är hemmafixarnas våta dröm. Och inte bara deras. Grundaren Stig Notlöv och private equity-bolaget Altor gör en fenomenal affär när bolaget - sannolikt före sommaren - sätts på börsen.

Kön var över hundra meter lång när butiken slog upp portarna. Det var en dimmig februarimorgon 1996 och folk hade väntat länge på den nylagda asfalten för att få shoppa på premiärdagen. En ny modebutik på Fifth Avenue? Hennes & Mauritz kommer till London? Nej, Byggmax öppnade sin fjärde butik. Denna gång i Staffanstorp.

Byggmax grundare Stig Notlöv har alltid haft näsa för var en ny butik ska etableras. Men inte ens han visste att det var med Staffanstorp som det skulle lossna för den då treåriga kedjan.

– Vi hade lärt oss av våra misstag och kunde bygga en riktigt rationell butik. Det bara släppte, berättar han.

Norrbottningen Stig Notlöv hade varit i byggmaterialbranschen sedan 1981 och hade ägt traditionell bygghandel i flera år: Danderyds Byggmaterial som främst vände sig till konsumenter, Djursholms Trä som sålde mest till proffs och det stora Canadabygg som närmast var en grossist. Det hade visserligen inte varit något större fel på lönsamheten, men pengarna han tjänat hade han investerat i kommersiella fastigheter. När fastighetskrisen slog till 1990 försvann hyresgästerna och Notlöv förlorade det mesta i förhandlingarna med bankerna.

– Det var inte mycket att förhandla om, säger han.

Men tanken på att göra något genomgripande på byggmarknaden låg och gnagde. Prissituationen i bygghandeln var ett virrvarr. Den som var bra på att pruta fick stora rabatter. Alla andra fick betala överpris. Tre år senare drog han i gång Byggmax. Tanken var att sälja ett slimmat sortiment av basvaror till låga priser. I branschen stod 20 procent av sortimentet för 80 procent av omsättningen. Dessutom skulle kunderna få göra en stor del av jobbet själva, genom att plocka byggvarorna från lagret och lasta dem direkt på sina bilar och släpkärror.

– Andra hade provat drive in, men de hade stora problem med svinn. Vi införde en hård utfartskontroll. Kunderna accepterade det om man gav något i gengäld. Som låga priser, säger han.

Svinnet i traditionell bygghandel var, och är fortfarande enligt Notlöv, en kännbar kostnadspost. Inte sällan 3-5 procent av omsättningen. Hos Byggmax, som inte säljer stöldbegärliga produkter som dyra verktyg, är svinnet betydligt mindre.

Lågpriskonceptet uppskattades dock inte av alla. Konkurrenterna övertalade leverantörerna att inte sälja till uppstickaren.

– Marknaden för många byggprodukter var väldigt kontrollerad, om du förstår vad jag menar. Vi fick kämpa med näbbar och klor för att få våra leveranser. Det var vår största utmaning, berättar Stig Notlöv.

Byggmax tvingades använda sig av mindre leverantörer, eller gå utomlands, för att få tag på produkter. Men när företaget växte vände leverantörerna kappan efter vinden. Knappt tio år efter Staffanstorp-butiken hade Byggmax 27 butiker i Sverige. Bolaget omsatte 2005 1 147 miljoner kronor med en rörelsemarginal på 7,1 procent. Det var dags att gå utomlands.

– Jag insåg att det här skulle fungera även utanför Sverige. Men jag ville gå in i nästa land stort, inte bara med någon enstaka anläggning. Jag ville göra något stort av Byggmax, men hade inte musklerna att ta det vidare. Det var där Altor kom in, säger Stig Notlöv.

I december 2005 köpte private equity-bolaget drygt 70 procent i byggkedjan, i en affär där Byggmax uppskattningsvis värderades till en dryg miljard. Stig Notlöv och hans vänner Göran Petersson och Lars Lindberg, som kom in i Byggmax på ett tidigt stadium, behöll 21 procent av aktierna. Resten äger ledningen och styrelsen.

– Vi hade tittat på bygghandlare i övriga Norden, och blev mycket imponerade när vi kom i kontakt med Byggmax. Det är unikt att hitta så starka entreprenörer med en idé som de genomfört så konsekvent, säger Stefan Linder, partner på Altor.

Om priset säger han bara att det var prissatt som ett tillväxtbolag – och det med rätta. I år lär omsättningen närma sig 3 miljarder kronor, upp 200 procent sedan Altor gick in. Utlandsetableringarna är en viktig faktor.

I Norge var byggvarorna betydligt dyrare än i Sverige, och därmed fanns en god chans för Byggmax att få fotfäste. 2007 öppnades den första norska butiken. Det tog några år innan lönsamheten tog fart, men den norska verksamheten var en bidragande orsak till att Byggmax mitt under bister lågkonjunktur i fjol fyrfaldigade sitt resultat, till 161 miljoner kronor efter skatt. Omsättningen ökade med 16 procent till 2,4 miljarder kronor. Därmed uppnåddes bolagets två mål: en tillväxt på över 15 procent och en ebitmarginal på minst 11 procent.

– Även om vi växer bra i en lågkonjunktur så växer vi mer i en högkonjunktur. Vi drabbas inte lika hårt som många andra av dåliga tider, säger Magnus Agervald, vd i Byggmax sedan 2006.

De andra, konkurrenterna, har blivit fler med åren. Kedjor som Bauhaus och K-rauta vänder sig liksom Byggmax till hemmafixarna och har också en lågprisprofil.

– Det ser enkelt ut, vårt koncept, men det är en mängd detaljer som måste göras rätt, säger Stefan Linder.

Han förklarar det med att grundarna har lyckats sätta en kultur som innebär snabba beslutsvägar, platschefer med stora möjligheter att påverka verksamheten. Och internt omhuldas en i det närmaste extrem gnetkultur. Magnus Agervald hade exempelvis länge ledartröjan i den interna tävlingen om vem som lyckats bo billigast i Norge (ett vandrarhem).

Nu har Byggmax även öppnat tre butiker i Finland. Lanseringen har skett relativt försiktigt. Det är en större utmaning logistikmässigt att öppna i Finland, förklarar Magnus Agervald. I Norge och Sverige har bolaget i stort sett samma leverantörer, men inte i Finland.

Det blir sannolikt en eller två nya butiker i Finland i år. I Norge behövdes det tio butiker innan lönsamheten kom i gång, och där bör Byggmax kunna vara i slutet av nästa år i Finland. Målsättningen är att bolaget, som i dag totalt har 65 butiker, ska ligga mellan 110 butiker och 130 butiker i Norden om några år. Hittills har tillväxten varit organisk, med ett undantag. År 2003 köpte Byggmax en butik i Karlstad.

– Men det var inte så lyckat. Jag tror inte vi hade någon av den ursprungliga personalen kvar efter två år, kulturen var en helt annan i det bolag vi köpte. Det har vi inte gjort om, säger Stig Notlöv.

Den senaste butiken öppnades i Partille i mitten på april. Lokalen fick Byggmax tips om av en kund. Bolaget har lagt ut en önskelista med etableringsorter på hemsidan. Den som hittar en passande tomt eller lokal kan få 100 000 kronor, en hittelön som har betalats ut vid flera tillfällen. Många kreativa förslag har det också blivit – och företaget har öppnat butiker bland annat i en gammal testanläggning för flygmotorer och i en gammal gokartbana.

– Vi har ofta haft ett starkt stöd från de kommuner där vi velat etablera oss. En gång fick vi bygglov på en kvart. Vi skulle bygga om i en av gatukontorets anläggningar, berättar Stig Notlöv.

Nästa steg för kedjan är att gå utanför Norden. Eftersom Byggmax finansiella styrka ligger i de låga kostnaderna, och löner är en stor utgiftspost för byggmarknader, ligger bolagets komparativa fördel snarare i att gå västerut, än österut där löneläget är lägre, resonerar vd Magnus Agervald.

– Någon gång blir det dags att blicka ut i Europa. Storbritannien och Tyskland är två intressanta marknader, säger han.

Men innan dess lär det bli börsen för Byggmax. Altors Stefan Linder vill inte bekräfta uppgifterna, men enligt vad Affärsvärlden erfar blir det en notering före sommaren om börsklimatet håller. Carnegie och ABG håller som bäst på att snickra på prospektet.

– Vi har sedan dag ett sett Byggmax som ett fantastiskt börsbolag, säger Altors Stefan Linder.

Bolaget kan nu betecknas som börsfähigt. I styrelsen för bolaget sitter bland andra Anders Moberg, tidigare bland annat koncernchef på Ikea, vd på Royal Ahold samt divisionschef på den amerikanska kedjan Home Depot. Ordförande är Fredrik Cappelen, tidigare vd på Nobia. Nu tar också Lottie Svedenstedt plats i styrelsen. Hon har erfarenhet från en rad detaljhandelsföretag, som Ikea, Hennes & Mauritz och Åhléns.

En värdering i linje med andra detaljhandelsföretag skulle innebära ett börsvärde på åtminstone 3,5 miljarder kronor. Därmed skulle Altor, om de säljer allt, kunna räkna hem en avkastning helt i klass med affärerna under de gyllene private equity-åren 2006-2007.

– Vi är förstås sugna på att vara med även framåt. Vi tycker att Byggmax har många likheter med andra framgångsrika svenska detaljhandelsbolag, som Ikea och Clas Ohlson, men befinner sig i en tidigare tillväxtfas, säger Stefan Linder.

Men förr eller senare måste Altor göra sin exit. Den fond där Byggmax-innehavet ligger startade 2003 och har en livslängd på tio år, som kan förlängas med tre år. Senast 2016 ska innehavet i Byggmax alltså vara avvecklat.

Stig Notlövs ägande skulle uppskattningsvis vara värt 350-500 miljoner kronor. Frågan är om han är intresserad av att sälja.

– Pengarna är oviktigt för mig, allt man kan köpa för pengar är billigt, säger han.

Kanske lätt att säga för en mångmiljonär. Det är helt klart att Byggmax betyder mycket för Stig Notlöv. Hans son, Jacob, är också aktiv i firman som marknads- och it-chef. Men samtidigt har Byggmax grundare andra projekt som upptar en stor del av hans tid. Han har lämnat Sverige och är numera bosatt i Thailand och Schweiz.

Mest tid tillbringar han i Thailand där han har låtit förvandla en ananasplantage till golfbana, som nyligen utnämndes till Thailands bästa mästerskapsbana. Stig Notlöv är ensam ägare till projektet, men vill inte säga något om den sannolikt omfångsrika budgeten. Ännu är Black Mountain, som ligger en mil utanför turistorten Hua Hin, inte färdigbyggt. Förutom golfbanan, och de fyra konstgjorda sjöar som grävts för att bevattna den, ska det bli 400 villor, 200 lägenheter, hotell, hälsocenter och Aqualand. Och så kanske 18 hål till.

Det är kanske bra för bolaget att golf numera kan betecknas som en folksport. Annars skulle ledningens låga handikapp (Stig Notlöv har nio, Magnus Agervald sju och Stefan Linder 15) rimma illa med den gnetiga och folkliga kulturen i Byggmax.

Stig Notlöv

Född: 1947.

Bor: Thailand och Schweiz.

Karriär: Olika positioner inom byggmaterialindustrin, bland annat på Rockwool, ägare till bygghandel 1981-1999, startade Byggmax 1993.

Familj: Sonen Jacob som är marknads- och it-chef på Byggmax.

Hobby: Golf, golf och golf.

Magnus Agervald

Född: 1975.

Karriär: Utbildad på Handelshögskolan och KTH, medgrundare till Icomera (bredband på tåg), riskkapitalbolaget IDI, konsult McKinsey, vd på Byggmax sedan 2006.

Familj: Fru och tvåårig son.

Bor: Stockholms innerstad.

Hobby: Golf, träna, sjunga i kör.

Stefan Linder

Född: 1968.

Karriär: Morgan Stanley i London, Industri Kapital, partner på Altor sedan 2004.

Familj: Fru och tre barn.

Bor: Danderyd.

Hobby: Löpning, åka båt i skärgården.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från AMF