Bure
Bure-toppen om miljardköpet: ”Går inte att dra nya kaniner ur hatten”
För två år sedan lanserades flertalet SPAC-bolag på världens börser. Bland de fem svenska SPAC-bolagen har resultatet varierat. För Bure Equity, som tidigare investerat i bolag som Academedia, Cavotec och Vitrolife, var SPAC-upplägget attraktivt och nu slås Bures SPAC-bolag ACQ Bure samman med cybersäkerhetsföretaget Yubico.
”Kärnan var att redan från början ta in kapital av kända och långsiktiga investerare. Det i sig skulle vara attraktivt för de företagsägare som ville göra affär med oss. Anledningen är att man då visste vilka som skulle bli delägare eller ägare av verksamheten. Det tyckte vi var ett bra argument”, säger Patrik Tigerschiöld, styrelseordförande för Bure, och fortsätter:
”Det tyckte vi också passade bra för Yubico, och även deras största ägare, grundare och ledning tyckte det var bra att göra en affär på det sättet”, säger han.
I och med affären med ACQ Bure värderas Yubico till cirka 8,8 miljarder kronor.
Flera större ägare
I ACQ Bure-SPAC:en fanns förutom Bure även ägare i form av AMF, Fjärde AP-fonden och SEB Fonder, vilka skulle ge mer tyngd vid förvärvsdiskussionerna.
”Det finns förtroende för ägarstrukturen. Det var en del av vår dröm, att det skulle fungera så som det gjorde”, säger Patrik Tigerschiöld och utvecklar:
”Det finns så många sätt att gå till börsen idag. Det här var tänkt som en möjlighet av flera. Men vi kan ju bara notera att det har varit svårt för de andra svenska SPAC-bolagen att hitta affärer och göra saker. Intresset var kanske inte tillräckligt stort”, säger han.
Kände ni av någon besvikelse från marknaden av att det blev ett portföljbolag som köptes?
”Det finns alltid en förväntansbild om att man ska trolla med knäna och dra nya kaniner ur hatten. Riktigt så ser ju inte världen ut”, säger Patrik Tigerschiöld.
Han fortsätter:
”När man tittar på vad Yubico erbjuder SPAC-investerarna så är det ett högteknologiskt bolag, fantastiska marknadsrepresentationer, bra rörelsemarginal, fin tillväxt och en fantastisk företagsledning. Den tickar ju alla de boxar som man kan tänkas ha för en spännande högteknologisk investering”, säger Patrik Tigerschiöld.
Flera potentiella bolag
När ACQ Bure lanserades var fokuset att hitta ett onoterat, hållbart och nordiskt företag med ett bolagsvärde på mellan 3-7 miljarder kronor. Bolaget börsnoterades 25 mars 2021 och skulle inom 3 år förvärva ett bolag.
”Visst, det hade varit jättekul om vi hade hittat ytterligare helt nytt bolag för affären, men det gjorde vi inte. Vi hade väl ett eller två bolag på gång, men av de vi tittade på var detta mest högteknologiskt.
OM YUBICO
Yubico tillhandahåller en hårdvarunyckel som med hjälp av USB ansluts till en dator, en slags hårdvarubaserat multifaktorautentisering. Produkten går under namnet YubiKey och enligt bolaget har hittills ingen person fått sitt konto kapat.
Yubico omsatte 1,5 miljarder kronor under 2022 och förväntas nå en omsättning kring 1,8 miljarder kronor i år.
I och med affären med ACQ Bure värderas Yubico till cirka 8,8 miljarder kronor.
De fem största ägarna är Bure, AMF, Stina Ehrensvärd, Andressen Horowitz och Fjärde AP-fonden.
Hur många andra bolag hade ni i pipelinen?
”Vi hade en ganska lång pipeline, men jag skulle säga att utav de, var det kanske två, tre som vi hade skarpa diskussioner med. Men Yubico prickar av fler boxar”, säger Patrik Tigerschiöld och förklarar:
”Det är som att leta lägenhet. Du vill ha högt upp, solläge, balkong, hiss och billigt. Får du inte alla samtidigt får du börja prioritera och jag tycker att vi fick med nästan alla grejerna på Yubico-affären”, säger han.
Kommer ni sponsra fler SPAC-bolag framöver?
”Vi har diskuterat det, men vi har också sagt att det vore bra att lyckas med Yubico innan dess. Så det är lite wait and see.”
Och du har inte hört om någon annan i branschen som vill lansera SPAC?
”Vi lanserade den här SPAC:en för två och ett halvt år sedan. Då var det ett annorlunda klimat, räntorna var negativa. Det fanns hur mycket kapital som helst och brist på idéer. Idag är det lite tvärtom. Det finns mycket idéer men lite kapital”, säger Patrik Tigerschiöld och fortsätter:
”Att gå ut och lansera en SPAC idag, det är ju omusikaliskt. Men det som är viktigt för mig är att vi lanserade en SPAC och gjorde ett åtagande mot våra investerare. Nu tycker jag att vi har levererat på det vi sa att vi skulle göra”, säger Patrik Tigerschiöld.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.