BT: Aktie för tålmodiga
Aktiemarknaden blev missnöjd över trucktillverkaren BTIndustriers förvärv av amerikanska konkurrenten Raymond. Kursenhar fallit till 148 kronor, från att ha varit uppe i 170 kronorsom högst under 1997. Förvärvet skall finansieras med ennyemission på 800 miljoner kronor. Emissionskursen är 100kronor. Sista dag för teckning är den 26 september. Misstronberor främst på det höga priset för Raymond, som kostade 375miljoner dollar, cirka 2,9 miljarder kronor. Företaget hade ennettovinst på nio miljoner dollar under första halvåret. Antarman att vinsten blir det dubbla under helåret har det alltsåvärderats till cirka 20 gånger vinsten. Priset sattes avaktiemarknaden. Raymond var noterat på Nasdaq, men aviserat tillsalu av sina huvudägare, vilket drev kursen. Ett minus med köpetär att BT får en goodwillpost på 1,5 miljarder kronor, somavskrivs i svensk normaltakt, 20 år. Skuldsättningen ökardessutom kraftigt. Utöver nyemissionen finansieras köpet med låntill en genomsnittsränta på 6,90 procent. Den årligaräntebelastningen beräknas till cirka 140 miljoner kronor.Soliditeten i BT faller från 38 till 27 procent ochnettoskuldsättningsgraden ökar till 108 procent. Detta oroardock inte företagsledningen, som menar att gruppen kommer attkunna uppvisa ett stabilt och tämligen konjunkturoberoendekassaflöde.
Men det finns en hel del plusposter i affären också. Ingen kanförneka att BT och Raymond passar bra ihop. Båda tillverkareldrivna truckar för lagerhantering, om än i skilda utförandenför europeisk respektive amerikansk marknad. BT har cirka 18procent av Europamarknaden och Raymond är nummer två i sinbransch på den nordamerikanska marknaden.
Efter samgåendet får BT Industries cirka 20 procent avvärldsmarknaden, jämfört med 12 procent dessförinnan.Produkterna kompletterar varandra, vilket anges som viktigt fören expansion på växande marknader där man efterfrågar bådeamerikanska och europeiska produkter. På de båda företagenshemmamarknader, Västeuropa och USA, förutses en trendmässigtillväxt på fem procent per år, medan tillväxten beräknas kunnabli 10-15 procent på marknader som Sydostasien, Oceanien,Östeuropa och Sydamerika.
Raymond kan uppvisa en god ekonomisk utveckling. Under desenaste åren har vinsten ökat snabbare än omsättningen och nu ärRaymond mer lönsamt än BT. Förra året hade Raymond envinstmarginal på 8 procent på en omsättning av 293 miljonerdollar ( 2,3 miljarder kronor). BT hade en vinstmarginal på 7,8procent på en omsättning av 4 miljarder kronor. Under det förstahalvåret i år behöll Raymond sin vinstmarginal medan BT baranådde sex procent. Men tack vare god orderingång under förstahalvåret finns utsikter om vinstförbättring under resten av året.
Företagsledningen, med BT:s Carl-Erik Ridderstråle i spetsen,har utlovat synergivinster på cirka 120 miljoner kronor genomsamgåendet. Bland annat förs de amerikanska verksamheterna i BToch Raymond samman.
Med tanke på dessa potentialer förefaller det ganska ofarligtatt teckna sig för nyemissionen. Förutsatt att man är beredd attvänta. Full effekt av strukturarbetet väntas först 1999. I årfår ägarna dra ned sina vinstförväntningar. Raymond konsoliderasper den första augusti 1997. BT tjänade totalt 132 miljonerkronor under första halvåret och Raymonds vinst var 119 miljonerkronor. För resten av året kommer vinsten att belastas av ökaderäntor samt avskrivning på goodwill om sammanlagt cirka 100miljoner kronor. Till detta kommer strukturkostnader, som intepreciseras i emissionsprospektet. Förbättrad Europamarknad kandock lyfta vinsten under andra halvåret för BT-delen. Dettaligger bakom Affärsvärldens prognos på en vinst om cirka 300miljoner kronor i år, eller cirka sju kronor per aktie eftergenomförd emission. Detta skulle ge en vinstmarginal förkoncernen på 5-6 procent, räknat på en omsättning på 5,5-6miljarder kronor, eftersom Raymond bara inräknas under en del avåret. Nästa år bör omsättningen hamna på 7-7,5 miljarder kronor.Vinsten bör stiga, tack vare struktureffekter, förbättradkonjunktur och eventuellt också expansion på nya marknader.Affärsvärlden beräknar försiktigtvis en vinst på cirka 350miljoner kronor för 1998.
Men visst kan det bli bättre. Det hela hänger på om ledningenlyckas med balansgången att strukturera och dra fördel av ettförbättrat marknadsläge på samma gång.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.