E-handel
Bromsad tillväxt för e-handeln

Det framgår av Svensk Handels e-handelsindikator.
Därmed bromsade tillväxten in givet att januari och februari båda uppvisade tvåsiffriga tillväxttal. Om man justerar för inflationen bedöms e-handelsvolymen ha sjunkit under mars med cirka 1 procent mot fjolåret.
Sett till hela första kvartalet blev tillväxten 11 procent, vilket är ett trendbrott efter nio kvartal i rad med negativ tillväxt. Tillväxten är också den starkaste sedan första kvartalet 2021.
“Mycket tyder på att detta är det trendbrott som e-handeln så länge sett fram emot, vilket är minst sagt välbehövligt för många varukategorier”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.