Bra sug ligger i kursen

Electrolux har visat framfötterna i år, men kursutvecklingen gör att mycket redan är inprisat i aktiekursen. Rekommendationen sänks från köp till behåll. Vänta

I maj tryckte banker och fondkommissionärer på säljknappen för Electrolux. Affärsvärlden valde att gå mot strömmen och rekommendera köp. Ett gott råd, med facit i hand. Utlösande för kursrallyt var en strålande rapport för det andra kvartalet där Electrolux ännu en gång lyckades överraska marknaden med ett bättre resultat än väntat.

Det finns två sätt att få upp resultatet. Att öka intäkterna eller sänka kostnaderna. Electrolux har varit duktiga på att spara pengar. En utveckling som har accelererat under det senaste året och som också varit en stark anledning till att bolaget kunnat överraska positivt. Electrolux har därtill fått kraftig draghjälp av sjunkande råmaterialkostnader som i svenska kronor just nu ligger cirka 40 procent lägre än snittet för 2008. För ett företag som köper stål för 10 miljarder kronor om året får detta betydelse.

Risken i Electrolux är att bolaget i värsta fall redan “tagit de enkla poängen”. Nu är Electrolux förvisso inget bolag som är ovant vid att genomföra kostnadsbesparingar, tvärtom. Men kommande besparingar kommer inte att kunna matcha prisökningar på råvarusidan bortom 2009. För innevarande år räknar Electrolux med något lägre kostnader för råmaterial, därefter ligger risken på uppsidan.

Återstår då att öka intäkterna. Electrolux har varit förvånansvärt duktiga på att hålla uppe priserna genom satsningar på nya produkter. Till skillnad från många andra marknader har vitvarumarknaden generell prispress. Electrolux har därtill knaprat marknadsandelar globalt även under det andra kvartalet. Frågan är bara när marknaden kan stabiliseras och börja visa tillväxt igen. Omvärldssituationen har förvisso svängt till det bättre under de senaste månaderna, men färsk statistik vittnar om en fortsatt svag marknad. I juli föll leveranserna av vitvaror i USA med hela 14,6 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Aktiemarknaden har däremot intecknat en förbättring av konjunkturen redan nu. Electrolux senaste kvartalsrapport gör att investerare kan börja hoppas på rörelsemarginaler runt 6 procent när efterfrågan väl kommer, men risken för besvikelser längs vägen är uppenbar. Electrolux självt lämnar fortfarande ingen resultatprognos för 2009 och uppgav så sent som i juli att det inte ser några tecken på att efterfrågan på företagets huvudmarknader ska återhämta sig inom en snar framtid.

Till Electrolux fördel talar att bolaget verkligen visat sig kunna försvara sin lönsamhet, samtidigt den 13 miljarder kronor starka kassan som gör att bolaget inte behöver stå med “mössan i hand” om konjunkturutvecklingen fortsätter att vara tråkig även i ett längre perspektiv. Mot detta står att aktiemarknaden redan börjat prisa in en högre lönsamhet och en gradvis förbättring av marknadsutsikterna för Electrolux huvudmarknader.

Affärsvärlden väljer att höja sina vinstestimat rejält för 2009 och 2010 eftersom även vi stärkts i vår tro om en varaktigt högre lönsamhet. Aktiekursens tjurrusning från 90 kronor till knappt 150 kronor per aktie gör emellertid att potentialen på kort sikt är begränsad. Riktkursen justeras upp från 120 till 150 kronor på 12 månaders sikt och rekommendationen sänks som en konsekvens från köp till behåll. Bättre då att fånga upp aktien igen på rekyler ned mot 120 kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.