Mediabolag
Bra sommar för medierna
Den samlade utvecklingen under sommarmånaderna juni och juli var +2,3 procent. Värt att notera är att samma period i fjol hade en ytterligare faktureringsdag.
“Generellt sett brukar medieinvesteringarna sjunka under sommaren och juli kan ses som årets svagaste månad. I relativa tal har dock sommaren 2016 varit en stark period för mediebyråerna och medierna. Under juli ökade medieinvesteringarna med hela 12,8 procent, vilket gör månaden till den näst starkaste juli i mediebyråbarometerns historia. Många mediekategorier har ökat under perioden, flertalet gynnat av fotbolls-EM”, kommenterar Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.
Den mediekategori som ökade mest under sommarmånaderna, utan hänsyn till den extra faktureringsdagen, var radio. Under perioden ökade radio med 21,5 procent. Även bio uppvisade en fin tillväxt under sommarmånaderna, +21 procent.
Bland mediekategorierna som hade det tufft stack DR/Annonsblad ut som den svagaste. I juni tappade DR/Annonsblad 31,2 procent och i juli var nedgången 25,6 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.