Börsen lever på hoppet

Terminerna för de ledande europeiska indexen indikerar en lätt positiv öppning när handeln i Europa inleds på onsdagen.

En svag utveckling i USA vägs mot att en överenskommelse nåtts kring de amerikanska biltillverkarna under natten vilket lyfte marknaderna i Asien.

Börserna i New York handlades ned på tisdagen på förnyad finansoro, ett flertal vinstvarningar inom olika sektorer samtidigt som marknaden avvaktade besked om bilindustrin. Dow Jones som stigit med nära 7 procent under de föregående två handelssessionerna tappade 2,7 procent. S&P 500 sjönk 2,3 procent ledd av finanssektorn som backade 5,4 procent. Nasdaq Composite slutade 1,6 procent lägre.

Gruv- och oljerelaterat fortsatte att gå bättre än marknaden i övrigt på förväntningar om att det stimulanspaket som planeras av Obama-administrationen kommer att lyfta efterfrågan på råvaror. Men uppgångarna för dessa sektorer spred sig inte till den bredare marknaden på tisdagen som det gjorde under måndagen.

Även om aktiemarknaden har haft större uppgångar den senaste tiden har stor efterfrågan på korta statsobligationer fått räntorna på dessa papper att nå historiskt låga nivåer. Räntan på tremånadersväxlar handlades på tisdagen tillfälligtvis till minusränta för första gången sedan 1940. För första gången någonsin såldes även vid en auktion på tisdagskvällen fyraveckors växlar för noll procents ränta.

Under natten har dock sentimentet på marknaderna vänt sedan demokrater i kongressen och Vita huset enats om grunddragen i en plan omfattande 15 miljarder dollar som ska ge GM och Chrysler federala lån samtidigt som företagen ska omstrukturera sina verksamheter. Planen kommer nu att debatteras i kongressen och beslut kanske kan fattas redan på onsdagen.

Uppgifterna om att en överenskommelse nåtts om den amerikanska bilindustrin har fått terminerna för de tre ledande USA-indexen att handlas upp med över 1 procent i den tidiga handeln. Det fick även aktiemarknaderna i Asien att stiga, Nikkei 225 stängde 3,2 procent högre och Hang Seng Index var vid 8.30-tiden 4,3 procent upp.

För svensk del har SKF meddelat att den negativa utvecklingen accelererat under det fjärde kvartalet och ser nu en påtagligt svagare efterfrågan. SKF har därför påbörjat ett antal aktiviteter som innebär en minskning av arbetsstyrkan med cirka 2.500 anställda globalt.

Citigroup har tittat närmare på några av de svenska bankerna och gjort några förändringar. Riktkursen för Handelsbanken har sänkts till 140 kronor från tidigare 150 kronor och Nordea har sänkts till motsvarande 63 kronor från 85 kronor.

RBS har inlett bevakning av Volvo med en köprekommmendation. Riktkursen sätts till 50 kronor vilket kan jämföras med tisdagens slutkurs för Volvo B om 39:20 kronor. RBS har även inlett bevakning av Scania med rekommendationen behåll.

Den amerikanska lastbilstillverkaren Paccar sänkte på tisdagskvällen sina marknadsprognoser för Nordamerika och Västeuropa. Till följd av de sämre tiderna spår Paccar att bruttomarginalen stannar på 11 procent under innevarande kvartal och att lägre marginaler spås prägla även 2009. Trots de svaga utsikterna vill bolaget framhäva att det gångna året varit bra och för att ytterligare markera detta ges en extrautdelning.

SCA kan dra till sig intresse då bolaget håller kapitalmarknadsdag under onsdagen. Enligt analytiker Nyhetsbyrån Direkt talat med är den på förhand viktigaste frågan var priset på wellpapp är på väg. Eller med andra ord: hur mycket priset kommer att gå ned och när bolagsledningen tror att det kommer att slå mot SCA:s resultat.

– Det har varit väldigt mycket prat om förpackningsmarknaden, hur mycket den ska gå ner och hur priserna på wellpapp utvecklas. Det är den stora frågan på kapitalmarknadsdagen och där vill man ha mer genomlysning, säger en analytiker till Nyhetsbyrån Direkt.

Onsdagens agenda är relativt tunn, för svensk del kommer industriproduktion och industriorder i oktober klockan 9.30. Till eftermiddagen vankas amerikanska grossistlager klockan 16.00 och veckostatistik över oljelager klockan 16.35.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från AMF