Stockholmsbörsen
Börsbolagens drag efter debatten om analytikermassage: ”Öppet för alla”
Nu väljer allt fler bolag att ändra sitt sätt att jobba.
"Vi lyssnar på den feedback som Nasdaq gett", säger Thules kommunikationsdirektör Catharina Paulcén.
Stockholmsbörsen ser förändringen som "ett sundhetstecken".
Så sent som 19 december föll EQT nära 8% på Stockholmsbörsen, en av aktiens sämsta dagar historiskt.
Anledningen ska enligt Dagens industri ha varit analytikermassage.
Investmentbanken ABG Sundal Collier hade då i kommunikation till sina kunder flaggat för att resultatet för andra halvåret 2024 kunde landa 15% lägre än analytikerkonsensus.
Utskicket rubricerades ”Pre-closing call takeaways” och gick ut kort före riskkapitalbolagets tysta period.
”Vi vänder oss mot denna insinuation och dementerar detta med största tydlighet. EQT delar aldrig mer information än vad som redan är känt i marknaden”, svarade EQT:s presstalesperson Richard Buch på anklagelserna.
Nasdaq: “Då ställer vi alltid frågor”
På Nasdaqs övervakning kontaktar man bolagen om det finns anledning att misstänka att en emittent har brutit mot emittentreglerna eller annan tillämplig reglering, vilket även kan ske i samband med analytikerträffar.
“Då ställer vi alltid frågor, följer upp med emittenten och ber dem att exakt redogöra för vad som sagts vid de här träffarna. Vi har alltid möjlighet att initiera en utredning och begära in information om vi har skäl att tro att en emittent har brutit mot emittentreglerna”, säger Christine Hult, Head of Enforcement & Investigations.
När finner ni det lämpligt att ta upp det här med bolagen?
“Det är alltid på förekommande anledning. Vi bevakar alla regulatoriska pressmeddelanden och har gedigen koll på vad som sägs i media och i andra forum”, säger hon och fortsätter:
“Analytikermassage är ofta kopplat till rapporteringsperioden, det är ofta då man har analytikerträffar”.
Hon har svårt att ange hur ofta Nasdaq undersökt analytikerträffar historiskt.
“Det är inte alltid det finns tio fall per rapporteringsperiod. Det kan vara ett, det kan vara några eller ingen alls vissa gånger”, säger Christine Hult.
Fall kan gå till disciplinnämnd
Misstänker Nasdaq att det sker ett “läckage” tar man direkt kontakt med bolaget i fråga.
“Då ställer vi frågor om vad som har skett under ett sådant tillfälle och begär av bolaget att ta fram och återge vad som exakt har sagts mellan emittenten och analytiker för att kunna bedöma om det är insiderinformation som spridits”, säger Christine Hult.
Om en emittenten åsidosätter tillämplig lag, andra författningar, Nasdaqs regelverk eller god sed på värdepappersmarknaden kan börsen, om överöverträdelsen är allvarlig, överlämna ärendet till börsens disciplinnämnd.
De allvarligare fallen går till börsens disciplinnämnd.
“Att sprida insiderinformation i strid med Marknadsmissbruksförordningen, det är alltid allvarligt”, säger Christine Hult, som av sekretesskäl inte kan redogöra för vilka bolag Nasdaq utrett men att disciplinnämndens beslut är publika.
MAR
En EU-förordning som innehåller omfattande regler om förbud mot marknadsmissbruk, dvs. förbud mot insiderhandel, marknadsmanipulation och obehörigt röjande av insiderinformation.
Källa: Finansinspektionen
Fler bolag anklagas
De senaste åren har andra bolag, som Hexatronic, Fortnox och H&M, anklagats för att ge samma fördelar i sin kommunikation till analytiker.
Finansinspektionen har varit kritisk till fenomenet analytikermassage och uttalat sig generellt i ämnet utan att rikta in på specifika bolag.
”Bolagen borde se bortom lockelsen att genom exklusiva analytikersamtal prata bort vinstvarningar”, sade enhetschefen Martin Kullendorff i en kommentar till Di.
Debatten och kritiken har också fått bolag på Stockholmsbörsen att agera.
Friluftsbolaget Thule har inte fått några anklagelser riktade mot sig, men har ändå gjort vissa förändringar i sitt sätt att kommunicera med marknaden.
Inför att de går in i en tyst period bjuder bolaget in till ett digitalt investerarmöte.
“Vi har gjort den här typen av calls ganska länge, men kallat dem för mid quarter-updates. Nu ville vi göra det tydligare att det är det sista callet vi gör innan vi går in i tyst period och att det ska bli öppet för alla”, säger Catharina Paulcén, kommunikationsdirektör och ir-chef på Thule.
Är det en konsekvens av debatten om analytikermassage?
“Ja, det skulle jag nog vilja säga: Att vi har förtydligat att det här är öppet för alla och att det är precis innan tyst period. Vi lyssnar på den feedback som Nasdaq gett generellt, inte till oss utan till marknaden.
Och hur har ni diskuterat det internt?
“Vi har följt utvecklingen hela tiden. Så när vi skulle välja datum för det här callet lade vi det så nära tyst period som är praktiskt möjligt. Tidigare har vi haft en transkribering, men nu gör vi även en inspelning. Jag skulle vilja säga att Thule är ett av de bolag som har legat långt framme med det här”, säger hon.
“Säkerställer att alla får samma information”
Även Lindab har bjudit in till investerarmöte i början av januari.
Ventilationsbolaget höll sitt första, liknande event i september.
“Både Finansinspektionen och ESMA publicerade rekommendationer i maj, och som ett resultat av det införde vi och många andra den här typen av möten”, säger Fredrik Wahrolén, kommunikationschef på Lindab.
Han syftar på de uttalanden som Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten gjorde för att tydliggöra vad som anses vara “god marknadspraxis” vid pre-close calls.
“ESMA anser att pre-close calls medför inneboende risker för oavsiktligt obehörigt röjande av insiderinformation. Denna risk ökar med tanke på den brist på insyn vid dessa samtal samt att det i regel saknas dokumentation över de uppgifterna som presenterats under samtalet”, skrev man bland annat.
Hult: “Ett sundhetstecken”
Lindab har inte anklagats för analytikermassage och Fredrik Wahrolén säger att bolagen inte sett det som nödvändigt att införa några nya rutiner utöver de investerarmöten man började med förra året.
“Vi månar om att följa det regelverket som finns och tycker detta är ett bra sätt att komma i kontakt med aktörerna på de finansiella marknaderna, att säkerställa att alla får samma information”, säger han.
Christine Hult på Nasdaq noterar också att allt fler bolag anpassar sin kommunikation efter ESMA:s uttalande.
“Det ser vi som ett sundhetstecken”, säger hon.
Läs också:
Stockholmsbörsens AI-maskin granskar finfluencers: ”Försökt haussa aktiepriset”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.