Boo.com grundare bryter tystnaden

Ernst Malmsten, svensken som skakade om e-handelsvärlden som VD på Boo.com, bryter tystnaden. I väntan på en ny vår för internetbranschen har Ernst Malmsten övervintrat i författarlyan. Men den som vill höra sagan om Boo får vänta lite till. Förlaget har belagt honom med munkavle inför lanseringen av boken om Boo senare i år.

Under Boo.coms glansdagar kunde Ernst Malmsten göra vilken dotcom-entreprenör som helst avundsjuk när det gällde att göra av med pengar. Mer än 1 miljard kronor försvann på ett år i e-handelsbolaget Boo.com innan kraschen inte längre gick att undvika i maj förra året.

Nio månader senare lever Ernst Malmsten ett tillbakadraget liv i London. Dagarna går bland annat åt till att skriva en bok om tiden på Boo tillsammans med affärspartnern Kajsa Leander. Rättigheterna har duon givetvis sålt på förhand och det gäller att inte urholka värdet.

“Vi har ett avtal med förlaget att jag inte får uttala mig om någonting som gäller Boo innan boken är klar”, säger Ernst Malmsten.

Han har efter upprepade försök gått med på att svara på frågor. Men tiden på Boo.com är alltså ett tabu-belagt ämne.

Det är ändå dags att bryta isen. Författaren Ernst Malmsten har både en egen agent och pr-konsult inkopplad och under den just nu lågmälda ytan döljer sig stora planer.

Ernst Malmsten har upplevt medieuppmärksamhetens framsida, men också dess baksida. Trots hårda skriverier i samband med Boo-kraschen ser han det som en naturlig utveckling.

“Allt är medvetet. Om man inte vill synas så behöver man inte göra det. Det är enkelt, det är bara att inte prata med någon. Det är inget märkvärdigt. Om man får mycket uppmärksamhet så kan saker bli negativa också. Det är så det fungerar om man är med i den här leken.”

Att Ernst Malmsten väljer att prata just nu är heller ingen tillfällighet. Idag begår han premiär som krönikör i brittiska dagstidningen Daily Telegraph. Under våren ska han skriva återkommande krönikor på olika ämnen. Det är givetvis ett strategiskt beslut inför boken som kommer i höst, även en fixstjärna i den nya ekonomin riskerar att glömmas bort när strålkastarna slocknat.

Den första krönikan behandlar dotcom-revolutionens uppgång och fall och vad som kan komma efteråt. Tesen är att vi just nu upplever en naturlig motreaktion på dotcom-boomen i väntan på nästa steg. Exemplen hämtar han från franska revolutionen med medierna i en inte alltför smickrande roll: “Den lättledda Parismobben har flera likheter med dagens medier.”

”E-handelsentreprenörerna var till en början uppvaktade av medierna och hyllade som visionärer i dotcom-revolutionen, men blev sedan hånade vid de första tecknen på problem. Medierna har skildrat ganska korrekt vad som har hänt. Men skildringen görs på daglig basis. Det finns inte några djupare analyser”, säger Ernst Malmsten.

Det är ingen revolutionerande argumentation Ernst Malmsten driver, snarare väntad från en entreprenör. Att dotcom-eran verkligen är en revolution är han övertygad om och revanschen kommer snart.

Gamla sanningar som att pengar behövs för att betala löner fick Ernst Malmsten erfara som VD för Boo. Över 300 anställda fick gå när företagets kassa tömts, men det betyder inte att de yngre generationerna har övergivit tanken på ett friare arbetsliv.

“Det är klart att människor tycker om trygghet, men den nya ekonomin förändrar hur folk vill jobba och det påverkar stora företag också. Folk jobbar på ett annat sätt, det spelar ingen roll om det är ett stort eller ett litet företag”, säger Ernst Malmsten.

”I denna nya värld har formell utbildning, träning och erfarenhet nästan blivit ett hinder. Detta betyder inte att kunskap är skadlig, inte heller att vi ser ner på kunskapen och erfarenheterna bland äldre generationer. Men besök ett dotcom-kontor och du kommer att se vad som menas med den nya kulturen skapad av dotcom-revolutionen”, skriver han i Daily Telegraph.

Vikten av personlig frihet, oviljan att vika sig för gamla hierarkier och en maktförflyttning till de yngre generationerna är något som har kommit för att stanna, menar han. Malmsten passar på att kritisera 40-talisterna bakom studenrevolterna i slutet av 60-talet som han inte anser fick genomslag på samma sätt.

“I den nya ekonomin sitter du plötsligt som 20-åring tillsammans med Goldman Sachs och ska få en miljard in på ditt bankkonto. Det påverkar hela världen. 1968 handlade det mer om en stark samhällsrörelse, som ändrade många viktiga saker, men de hade inte den här ekonomiska makten. Plötsligt fick vi en revolution där unga människor hade den ekonomiska makten, eller i varje fall påverkade den”, säger han.

Ernst Malmsten är övertygad om att avmattningen i vad som kallas den nya ekonomin är tillfällig. Dotcom-branschen har bara gått i vinteride i väntan på en ny vår. I krönikan liknar han detta vid vikingarna som använde vintrarna till att planera kommande erövringståg.

”Kvar i mina vinterkvarter känner jag mig optimistisk och full av tillförsikt inför framtiden. Blodbadet kommer att fortsätta ett tag till, hur länge kan ingen veta. Vad jag däremot vet är att dotcom-revolutionen växer och kommer att stärkas av nya idéer och nya företag och en föryngring av de gamla”, avslutar han krönikan i Daily Telegraph.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.