Boliden
Bolidens VD: Myndigheterna är en bättre kartell än vi
Panelen som är på plats för att samtala om råvaror på Nordnet Live börjar illa kvickt diskutera koppar. Ämnet är högaktuellt då metallen är kritisk för den gröna omställningen och bland annat används för att tillverka eldrivna fordon. Dessutom är det en bristvara.
Men Mikael Staffas, VD på Boliden, har fokus på en annan metall, berättar han för Affärsvärlden efter panelsamtalet.
“Hela världen är just nu väldigt inne på koppar. Vi (Boliden, reds. anm) är nog lika heta på zink, det är inte resten av världen”, säger han.
Varför är ni så inne på zink?
“Det som man kanske underskattar är att när det blir mycket diskussioner om något, till exempel koppar – då kommer utbudet. Det blir fler projekt vilket kan pressa priset. Zink pratas det inte lika mycket om, varför det inte heller har kommit lika många nya projekt och priset kanske blir ännu högre framöver.”
Lägre halter av koppar: “Sånt är livet”
Boliden bryter i huvudsak zink, koppar, nickel, bly, guld och silver. Bolaget har sedan några kvartal tillbaka guidat för lägre halter i gruvorna, särskilt koppar.
“Det är framför allt Aitikgruvan som lever på en cykel som går upp och ner. Den där cykeln är ju runt ett snitt, och det snittet publicerar vi ju varje år i vår malmbasberäkning. Vi har pratat om att vi i tre–fyra år kommer att ligga på den här låga nivån.”
Hur påverkar det bolaget?
“Det är klart att det spelar roll. Det skulle vara mycket roligare om det var högre än vad det är de här åren. Men sådant är livet. Och vi är inte riktigt nere på botten än. Vi har ju åkt ner ganska mycket. Men sedan går halterna upp igen.”
Hur ska man se på det som aktieägare?
“Allt annat lika kommer det att vara sämre resultat och sämre kassaflöde i Aitik den perioden.”
Drar nytta av minskat utbud
Ett ständigt huvudbry för gruvbolagen är tillståndsprocesserna och myndigheternas miljöprövningar, som i vissa fall gör det svårt att starta nya projekt. Samtidigt har behovet av basmetaller ökat dramatiskt i och med klimatomställningen.
“Samhället har drivit på för en utveckling som gör att vi behöver mycket mer metaller. Samtidigt har man gjort det mycket svårare att utvinna metaller”, säger Mikael Staffas och tillägger:
“Om vi skulle ha skapat en kartell i den här businessen för hela världen och kommit fram till att vi stoppar allt utbud så att priserna stiger, hade det varit helt olagligt. Men myndigheterna har lyckats med kartellbildning mycket bättre än vi någonsin själva hade kunnat.”
Han tycker inte att Sverige har exceptionellt svåra miljölagar utan menar på att det är svårt i hela Europa och Nordamerika.
“Alla kämpar med det här. Det har lett till att utbudet är lägre än vad det skulle vara annars. Det har alla nytta av eftersom priserna också är högre än vad de skulle vara. Om vi alla hade fått de tillstånd vi hade sökt skulle utbudet ha ökat. Då skulle du som konsument vara glad. Men det är inte säkert att jag skulle vara glad.”
“Gratis med el”
Ett annat högaktuellt ämne är elpriserna. Inte minst för Boliden som är en av de största elkonsumenterna i Norden med fem terawattimmar per år. Men trots det har inte de höga elpriserna slagit allt för hårt mot bolaget, berättar Staffas.
“Högre elpriser är för oss i första hand negativt. Det ökar ju kostnaderna. Samtidigt har det inte varit lika illa för oss som för våra konkurrenter på kontinenten. Vi har dessutom en väldigt bra säkerhetsportfölj för el, mycket på långa kontrakt. Vi har snarare höjt vår konkurrenskraft. Och nu är det nästan gratis med el också.”
Vad tänker du om konjunkturen framåt?
“Det finns två svar. Det ena är att jag inte bryr mig så mycket om konjunkturen eftersom alla mina beslut är på fem–tio års sikt. Då kommer jag ha gått igenom en konjunkturcykel. Men sedan är det klart att konjunkturen påverkar hur mycket intjäning man har i varje moment.”
“Jag tror att vi kan få en körare neråt. Det finns ingenting som säger att metallpriset alltid måste gå uppåt. Men jag tror inte att vi kommer att få se en metallprisutveckling som den man såg under Lehman-kraschen till exempel.”
Varför inte?
“Det finns en mycket mer sund och fundamental efterfrågan idag än vad det fanns då.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.