Northvolt
Bolaget rusade 60% på Northvolts avtalsmiss: ”Relationen med Volkswagen opåverkad”
QuantumScape, QS, är det batteribolag som hunnit längst mot kommersialiseringen av den nya batteriteknologin solid state, ett batteri utan elektrolytvätska som är billigare att tillverka, ger längre räckvidd och är säkrare än ett traditionellt litiumjon-batteri.
Volskwagens helägda batteribolag PowerCo betalar nu en royalty på drygt 1,3 miljarder kronor för rätten att använda QS teknologi för att tillverka batterier för cirka 500 000 elbilar, eller på fackspråk 40 GWh. Avtalet kan utvidgas till 80 GWh. Som jämförelse kan nämnas att Northvolt Ett i Skellefteå är planerat för en kapacitet på 60 GWh.
Utöver de 1,3 miljarder kronor VW/PowerCo nu satsar har de redan investerat tre miljarder kronor i QS som gett dem 25% av rösterna i bolaget, vilket gör dem till störste ägare också här.
Kyligare relation med Northvolt
Medan VW:s relationer med QS blivit allt hetare verkar relationen med Northvolt vara betydligt kyligare. VW-dominerade Scania har inte fått utlovade batterileveranser från Northvolt och nu uppger tyska Automobilwoche att VW tillsatt en utredningsgrupp för att klarlägga om Northvolt tros kunna leverera kontrakterade batterier till koncernens personbilar. Volkswagen är även störste ägare i Northvolt.
På en direkt fråga från Afv svarar VW att man aldrig kommenterar rykten. Automobilwoche spekulerar i att Northvolt kan drabbas av en ny så kallad BMW-affär, där BMW nyligen sade upp sin batteriorder värd cirka 2 miljarder euro, motsvarande 22 mdr kr.
Automobilwoches uppgifter om VW:s översyn av avtalet med Northvolt har kanske sin förklaring i att också Northvolt ser över sin strategi utifrån de problem man haft och har i Northvolt Ett.
NORTHVOLTS ÄGARLISTA
Ägare | Ägare Land | Kapital |
Volkswagen AG | Tyskland | 22,04% |
Goldman Sachs Group Inc | USA | 15,69% |
Vargas Holding AB | Sverige | 7,60% |
Peter Carlsson | Sverige | 6,91% |
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) | Danmark | 5,34% |
Baillie Gifford & Co | Storbritannien | 4,68% |
Volta III Investment Holdings Sarl | Luxemburg | 4,49% |
4 To 1 Investments KB | Sverige | 3,73% |
AMF Pension & Fonder | Sverige | 3,07% |
Imas Foundation | Luxemburg | 2,60% |
Källa: Holdings
Den tyska anläggningen i Heide, Northvolt Drei, har fått sin produktionsstart uppskjuten vid några tillfällen. Nu är full produktion där på 60 GWh tänkt att vara igång 2029, men utifrån problemen i Skellefteå kanske det inte håller. Besked kan komma i september då Northvolts styrelse har sina strategidagar. En viktig fråga är vad som händer med Northvolt Ett som har stora problem att få igång produktionen. Nu uppges målsättningen vara att nå 16 GWh 2026, långt under planerad kapacitet på 60 GWh.
Olika celler
Utgångspunkterna från BMW och VW vad gäller batterier skiljer sig lite åt. BMW håller på att gå över till cylindriska battericeller medan Northvolt Ett bygger prismatiska celler.
”VW/PowerCo satser på prismatiska celler som kommer att utgöra cirka 80% av gruppens batteribehov i framtiden”, säger PowerCos kommunikationschef Andreas Gross till Affärvärlden.
”Vi arbetar tillsammans med QS för att integrera deras teknologi i våra prismatiska, Unified-c eller, vars styrka är just att de kan anpassas till alla relevanta batteriteknologier från NMC till LFP och Solid State”, förklarar Andreas Gross.
Om när och var produktionen kan komma igång vill inte Andreas Gross uttala sig om: ”Vårt mål är att komma gång så fort som möjligt i någon av våra anläggningar”.
VW/PowerCo bygger sin huvudanläggning i Salzgitter, med en kapacitet på just 40 GWh som licensen med QS avser. Men också den blivande anläggningen i spanska Valencia får samma kapacitet. Tillsammans får de båda samma kapacitet som ett utökat QS-avtal ger.
PowerCo planerar också liksom Northvolt en anläggning i Kanada. PowerCos anläggning i Ontario blir världens största batterifabrik med en kapacitet på 90 GWh. Arbetet här ligger i fokus före PowerCos två europeiska byggen. Produktionen väntas komma igång 2027 till en investeringskostnad på över 50 miljarder kronor.
Northvolts VD: Inte övertygad
PowerCos två europeiska anläggningar kan vid full produktion förse ca en miljon elbilar per år med batterier. De täcker därmed inte ens hälften av den produktionskapacitet på cirka 2,3 miljoner elbilar VW har idag. Med den luftgrop i efterfrågan globalt på elbilar producerar till exempel VW nu i en årstakt på endast cirka 600 000 elbilar. De kommande solid state batterierna som utvecklas av också andra än QS väntas ge ett kraftigt ökat intresse för eldrivna bilar med den längre körsträcka och snabbare laddning de ger. Flera av de stora bilbolagen som Ford, BMW, Toyota och Nissan arbetar på egna solid state-lösningar.
Också Northvolt har tittat på solid statekniken framhöll Northvolts VD Peter Carlsson i en intervju med Svenska Dagbladet men ”vi är långtifrån övertygade om att det är den snabbaste vägen att gå” framhöll han i intervjun från förra sommaren.
För nuvarande och blivande aktieägare i Northvolt kan det vara intressant att veta om och när den nuvarande batteritekniken blir obsolet och allt då kommer att handla om solid state eller ännu ett nytt tekniksprång. Med VW:s beslut att för över en miljard köpa royalty till QS teknik har tidshorisonten för kommersialisering flyttats närmare i tid och enligt QS är ytterligare tre bilbolag i samtal med QS.
Påverkar inte relationen
Med VW:s royalty på batterier för en miljon bilar och tre andra biltillverkare i kö till den nya tekniken ser det inte längre ut som att solid state-batterier bara skulle bli tillval i exklusiva modeller utan nu snabbt bli standard i många modeller. Northvolts styrelse har mycket att tänka på inför sitt kommande strategimöte.
”Vi ser ingen risk att beskedet från VW och QS ska påverka Northvolts relation med VW. I övrigt kommenterar vi inga spekulationer och fortsätter att ha ett nära samarbete med VW”, säger Matti Kataja, kommunikationschef för Northvolt Nordic.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.