Bokusgruppen
Bokusgruppens VD: Coronapandemin gjorde e-handeln med böcker dopad
På grund av pandemin så åker Maria Edsman dock inte till börshuset i Frihamnen utan klockan budas över till Akademibokhandels butik på Mäster Samuelsgatan i Stockholm.
Det som noteras är investmentbolaget Volatis affärsområde Bokusgruppen som omfattar Akademibokhandeln, Bokus och Bokus Play. Noteringen sker genom att Bokusgruppen delas ut till Volatis nuvarande aktieägare.
Sista dagen för handel i Volati med rätt till aktier i Bokusgruppen var den 28 maj och sedan dess har Volatis aktie stigit 5% medan börsen bara klättrat 0,8%. På något lite märkligt sätt anser alltså marknaden att Volati är värt mer utan Bokusgruppen vars värdering är svår att sia om givet Volatis kursutveckling. Normalt sett faller värdet på det som är kvar med (ungefär) marknadens värdering av det som är kvar.
Bokusgruppen blir ett tillskott till en krympande skara detaljhandlare på börsen men även om Akademibokhandeln fortfarande har ett knappt hundratal butiker runt om i landet så skedde 44% av försäljningen via digitala kanaler 2020 och för böcker var andelen högre än så, över 50%.
För bokförsäljningen i Sverige som helhet skedde omkring 67% av försäljningen via e-handel 2020 men andelen påverkades helt klart av pandemin.
Bokusgruppen
Butikskedjan Akademibokhandeln med 97 butiker . Störst i Sverige med marknadsandel på 70 procent. Omsättning 1 216 miljoner i omsättning inkl franchisebutiker.
E-handel i Bokus med ca 550 000 kunder. Näst störst efter Adlibris. Marknadsandel på ca 30 procent. Omsättning 710 miljoner kronor inklusive Bokus Play
Bokus Play, streamingstjänst för ljudböcker. Lanserades 2018, har idag över 60 000 titlar.
”Förra året var nog e-handeln med böcker lite dopad på grund av pandemin. Året innan (2019) låg andelen på 57-58% och frågan är ju var vi hamnar efter att pandemin ebbar ut, sannolikt efter sommaren. Vi såg dock förra hösten, innan den andra vågens restriktioner slog till, att försäljningen i oktober i våra butiker närmade sig normala nivåer. Det återstår att se i vilken utsträckning vi går tillbaka till läget innan pandemin,” säger Maria Edsman till Affärsvärlden.
Bokmarknaden totalt har vuxit med omkring 3% per år sedan 2015 och all tillväxt har i stort sett kommit från nya digitala segment, främst streaming. Ett undantag var 2020 där pappersböcker faktiskt ökade med 4%.
Var hittar ni tillväxt på en så pass mogen marknad? Butiksförsäljningen ska växa med ekonomin och de digitala kanalerna med 10% per år enligt era mål.
”Bokbranschen är speciell så till vida att förflyttningen till e-handel till stor del redan skett. Skiftet fortsätter men inte så dramatiskt som för andra sektorer. Dessutom fångar vi upp det i och med Bokus. De segment som växer är de digitala kanalerna och där satsar vi via Bokus och vår streamingtjänst Bokus play och i butikerna växer vårt övriga sortiment som spel och pussel snabbt,” säger Maria Edsman.
Bokusgruppen | 2020 | 2019 |
Omsättning Mkr | 1 775 | 1 793 |
EBITDA Mkr | 222 | 235 |
Resultat efter skatt Mkr | 4 | 46 |
Ni har en målsättning om en EBITA-marginal på 6%. I Q1 låg den på 4,5% på 12-månadersbas. Hur ska ni nå dit?
”Q1 var något negativt påverkat av pandemin. Tidigare har vi legat närmare 5% och vår målsättning på 3-5 års sikt är att stärka marginalen till 6%. Vi kommer att fortsätta att investera i en bättre IT-plattform och öka graden av automation. I butikerna ska vi optimera bemanningen, bland annat genom en högre grad av självutcheckning av kunderna. Dessutom ser vi möjligheter till lägre hyreskostnader framöver. En ökande andel övrigt sortiment och egna produkter ger också positiv effekt på våra snittmarginaler.”
Hur ser planerna och strategierna ut för det som inte är böcker?
”Redan idag utgör kategorin övrigt 40% av försäljningen i butiker och den växer. Vi kommer fortsätta att vara en bokhandel men butiker kan kanske se lite olika ut där vissa kan ha mer fokus på övrigt som kryddas med böcker. Övrigt har också bättre marginaler än böcker och det gäller i synnerhet vårt eget märke Stora A och Lilla a. Dessutom börjar vi snart sälja det övriga sortimentet på nätet vilket är en bra tillväxtmöjlighet. Där kan vi ha ett mycket bredare utbud än vad som är möjligt i butiken av utrymmesskäl.”
”Leksaker är också intressant. Vi har idag ett visst utbud med tonvikt på pedagogiska leksaker och ser att vi redan uppfattas som en destination för detta bland föräldrar som ska köpa presenter till sina egna barn eller till exempel barnkalas. Det vill vi utveckla.”
Det finns fyra streamingtjänster i Sverige idag och ni är minst. Hur ska ni hävda er?
”Vi skiljer oss från de andra i och med att vi är en omnikanal med både streaming, e-handel och butiker. Vi har starka relationer med våra 2,5 miljoner kunder i både Akademibokhandeln och Bokus. Kunder har olika behov och många konsumerar böcker på flera olika sätt och där har vi en fördel då vi kan erbjuda abonnemang som spänner tvärs över formaten, som rabatter, fri frakt etc. Det är en möjlighet våra konkurrenter inte har och vi ska fortsätta utveckla erbjudandet för kunder som använder flera eller alla kanaler.”
Ni har inget eget förlag eller innehållsproduktion i ryggen. Är det en nackdel?
”Vi ser inte det. Vårt utbud på Bokus Play är ungefär som de andra tjänsterna vad gäller Sverige. Det är främst utländskt material som kan skilja sig åt. Vi är också Sveriges enda rikstäckande bokhandel och har den nästa största e-handeln så vi är mycket viktiga för förlagen som distributionskanal.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.