Juridik
Boeing stäms av 737 Max-kund
Stämningen är den första från en kund mot amerikanska Boeing sedan de två olyckorna i Indonesien och Etiopien som krävde 346 dödsoffer. Enligt Avia Capital Services var krascherna en följd av “negligerande handlingar och beslut från Boeing”, inte bara genom att designa ett “felaktigt” plan utan även genom att “undanhålla kritisk information” från amerikanska luftfartsverket i planets certifieringsprocess.
Stämningsansökan, som lämnades in på måndagen, anklagar även Boeing för att avsiktligt undanhålla information om luftvärdigheten för 737 Max 8 från sina kunder, skriver tidningen.
Avia Capital Services, som är ett dotterbolag till konglomeratet Rostec, beställde 35 stycken 737 Max 8-flygplan från Boeing innan flygstoppet infördes. Det ryska bolaget vill nu upphäva ordern. Den deposition på 35 miljoner dollar som ska ha betalats till Boeing för att säkerställa ordern vill Avia se återbetalad inklusive ränta. Utöver depositionen kräver Avia Capital Services även Boeing på 75 miljoner dollar i förlorade intäkter.
“Jag tror att ni kommer att se stämningar från flera aktörer under de kommande månaderna. Detta är den första av många”, sade Avia Capital Services advokat Steven Marks enligt Financial Times.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.