USA:s president Donald Trumps nya tullar på kinesiska varor kan bidra till att efterfrågan på natriumbaserade batterier växer. Det skriver Michelle Ma som är analytiker på Bloomberg.
Kina förädlar merparten av världens litium och producerar majoriteten av den grafit som används i litiumjonbatterier. Om landet slutar exportera grafit, eller om Trump-administrationen fortsätter att höja tullarna, kommer tillverkare av litiumjonbatterier påverkas.
Enligt Ma skulle natriumjonbatterier vara ett sätt att kringgå den Kina-kontrollerade försörjningskedjan. Natriumbaserade batterier använder istället hårt kol i sina elektroder. Detta material påminner om träkol och är mycket vanligare.
Säkrare, men lägre energiinnehåll
Generellt sett är natriumjonbatterier billigare att tillverka och mindre brandfarliga än litiumjonbatterier. De lagrar dock mindre energi på samma utrymme, vilket har varit en nackdel för produkter som elbilar och smartphones.
Men några av de snabbast växande områdena för energilagring, inklusive datacenter och andra industriella miljöer, är inte särskilt känsliga för batteriets volym eller vikt. Bloomberg NEF förutspår att natriumjonbatterier kommer att stå för 15% av energilagringsmarknaden år 2035, upp från cirka 1 % idag.
Växer även i Kina
Natriumjonbatterier börjar nu också spela en roll på den kinesiska elbilsmarknaden, där biltillverkare riktar in sig på konsumenter som inte har något emot kortare räckvidd om det innebär ett lägre pris.
Tekniken finns i elbilar tillverkade av Yiwei, ett dotterbolag till JAC Group som har stöd av Volkswagen. Bilarna kostar så lite som 7 000 dollar och har en räckvidd på omkring 230 kilometer.
Även kinesiska BYD har gjort betydande investeringar. Bolagets VD sade i januari i år att BYDs natriumblad-batteri kommer kunna laddas på sju minuter. Även världens största batteritillverkare CATL har satsat på natriumbaserade batterier de senaste åren.