Bloomberg: Batteripriser är tillräckligt låga för att avkarbonisera vägtransporter

Det senaste året har priset på battericeller i Kina halverats. Elbilar är nu billigare än fossildrivna i landet och fenomentet väntas sprida till den övriga världen. Det skriver Bloomberg i en färsk analys.
Bloomberg: Batteripriser är tillräckligt låga för att avkarbonisera vägtransporter - China EU Electric Vehicles
En kinesisk elbil laddas i Peking, Kina. Foto: AP Photo/Andy Wong

“Vi behöver inte längre modellera för när batteripriserna ska sjunka tillräckligt för att avkarbonisera vägtransporten. Den dagen är här”, skriver Bloomberg i en ny analys.

Under det senaste året har priset för litiumjärnfosfat (LFP) battericeller i Kina sjunkit med 51% till ett genomsnitt på 53 dollar per kilowattimme, visar analysen. Det globala genomsnittspriset för dessa batterier förra året var 95 dollar/kWh.

Vad driver prisfallet?

Flera faktorer bidrar till de sjunkande priserna enligt Bloomberg. Först och främst har råvarupriserna fallit kraftigt de senaste 18 månaderna. Katoden, där majoriteten av råmaterialkostnaderna i ett batteri kommer ifrån, har minskat sin andel av den totala kostnaden för en LFP-cell i Kina från 50% i början av 2023 till mindre än 30% i år.

En annan drivkraft är överkapacitet, vilket leder till att tillverkare sänker priserna för att behålla marknadsandelar. Kinas batteriproduktion är redan högre än den globala efterfrågan på elbilar. Överkapaciteten väntas fortsätta. Genomsnittlig kapacitetsutnyttjande av batterifabriker i Kina sjönk från 51% år 2022 till 43% år 2023 och kommer att vara ännu lägre i år.

“Råmaterialkostnader, överkapacitet och marginalkompression från tillverkare står för den största delen av vad som händer, men det sker också betydande tekniska och tillverkningsprocessförbättringar”, skriver Bloomberg och fortsätter:

“De kinesiska batterijättarna CATL och BYD fortsätter att investera tungt i forskning och utveckling, automation och ytterligare fabriker, och de lanserar nya produkter i en rasande takt.”

Elbilar billigare än fossildrivna

Priserna på batteripaket för de mest sålda batterikemierna har varit under den ofta refererade gränsen på 100 dollar/kWh i Kina sedan oktober 2023. Nu ligger LFP-paketpriserna på 75 dollar/kWh. Vid det priset kan elbilar prissättas lika eller lägre än bensinbilar i de flesta fordonssegmenten, skriver Bloomberg.

Största vinnaren på lägre batteripriser

Den stationära energilagringsmarknaden kan vara den största vinnaren, menar Bloomberg. Kraschen i batteripriser gör ekonomin för att lägga till storskalig energilagring mycket mer attraktiv. Priserna på nyckelfärdiga energilagringssystem har redan sjunkit med 43% jämfört med för ett år sedan, och BloombergNEF förväntar sig att den globala stationära lagringsinstallationen kommer att stiga till 155 GWh i år, en ökning med 61% från fjolåret

Kina är världens största bilmarknad, och batteridrivna elbilar är för närvarande det billigaste drivsystemet i landet, även efter att ha uteslutit minicitybilar från datan. Detta väntas sprida globalt tack vare kraftigt sjunkande batteripriser, menar Bloomberg.

Nästan två tredjedelar av elbilarna som finns tillgängliga i Kina är redan billigare än sina bensindrivna motsvarigheter, och många billigare elmodeller planeras att lanseras utanför Kina 2025 och 2026.

Ingen brist på batterimetaller

Bloombergs analytiker skriver också att de som förutsåg brist på batterier och batterimetaller hade fel. Under de senaste fyra åren har det funnits en stadig ström av förutsägelser om att batterier och batterimetaller skulle vara i ständig brist, skriver de vidare i analysen.

Toyotas påståenden om att det inte finns tillräckligt med batterier för att gå runt och att dela dem mellan hybrider skulle vara ett bättre sätt att minska utsläppen än att distribuera fullt elektriska bilar, ser nu mycket föråldrade ut då batteripriserna fortsätter att sjunka, avslutar Bloomberg.

Läs även:

EU:s revisionsorgan: Målen för vätgas är ouppnåeliga

Fem kronor dyrare bensin med nya EU-krav

Uppgifter om brister i arbetsmiljön på Northvolt: ”Helvetet brakade loss”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.