Bloggarna tar över

2006 blir året då de "riktiga" it-bolagen hittar till börsen, e-handeln mognar och bloggarna blir big business.

Nu är en andra våg av it-bolag på väg till börsen. Annonsförmedlaren Tradedoubler, vitvaruhandlaren Tretti och gps-navigeraren Wayfinder är de första vågskvalpen. Men jämfört med börsvärdena när it-ballongen var som mest voluminös är dagens värderingar betydligt mer modesta.

Tillsammans värderas de tre nykomlingarna till 3,7 miljarder kronor. Det kan jämföras med internetkonsulten Framfabs totala börsvärde när det var som störst, 46 miljarder kronor. Och några nya konsulter på börsen kommer vi inte att få se under en överskådlig framtid.

Enligt en expertpanel av corporate finance-chefer på de större mäklarhusen kommer det att handla om teknikfokuserade it-bolag med antingen en unik affärsmodell eller unik teknik.

– Man talar om de “riktiga” it-bolagen – bolag som tjänar bra med pengar, har bra kassaflöden och generellt starka balansräkningar. Det finns inget extra fett och inga excesser, man fokuserar mer på sin kärnverksamhet och har inga orealistiska expansionsplaner, säger Karl Berglund, it-analytiker på Alfred Berg.

Samtidigt växer internetmarknadsföringen snabbare än all annan marknadsföring. Det senaste kvartalet ökade internetannonseringen med 25 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år och den stod för 6,6 procent av de totala medieköpen, enligt mätningar från IRM. I de dryga 6 procenten inkluderas inte så kallade Google-annonser. Tjänsten fungerar så att Google skannar av innehållet på miljontals sajter och lägger ut annonser som riktar sig mot sajtens målgrupp.

Annonsören betalar, sajtens ägare får betalt och mellanhanden Google tjänar storkovan. Ju fler som klickar på annonsen och ju fler sidvisningar sajten har, desto mer pengar blir det. Konkurrenter som Yahoo och Microsoft erbjuder liknande tjänster.

Google-annonser, i kombination med bloggtrenden, är på väg att revolutionera medievärlden. Nu kan vem som helst starta en blogg och börja konkurrera med nättidningarna.

Amerikanska 20-åringen Jon Gales har gjort det med Mobiletracker.net som innehåller nyheter och recensioner om mobiltelefoner. Enligt tidningen Fortune tjänar han minst 35 000 kronor i månaden på annonsintäkter. Och för att starta en blogg krävs inte mer än en genomsnittlig tonårings veckopeng. Det finns gratis bloggpubliceringsverktyg att ladda ned från internet. Ett domännamn kan kosta ett par hundralappar. Hemsidan måste ligga på en server och plats finns att hyra för ett par guld-tior i månaden.

Under 2006 kommer affärer som involverar bloggar att eskalera. Exempel på förvärv som skett i år är amerikanska bredbandsleverantören och internetportalen America Onlines köp av bloggnätverket Weblogs Inc. Nätverket startades så sent som i september förra året och spås snart dra in 1 miljon dollar årligen i annonsintäkter – utan annonsförsäljare – bara genom Google-annonser.

Ett svenskt exempel är bolaget Manolo AB som nyligen bildades av Sydsvenskan och grundarna av grooming-bloggen Manolo.se, Björn Jeffery och Fredrik Edling. En annan potentiell bolagsbildare är en av Sveriges största bloggare, Expressenkrönikören och Medie-sveriges “enfant terrible” Linda Skugge. Hennes blogg hade i somras 11 000 unika besökare dagligen. Sedan i september, när räkneverket sattes in, har bloggen haft närmare 1 miljon besökare.

– Absolut, 2006 skulle kunna bli det år då jag, Fredrik Virtanen och Liza Marklund gör revolution. Vi skulle kunna ta steget och hoppa av från Expressen och Aftonbladet och starta en egen blogg/sajt. Vi skulle verkligen kunna skrämma skiten ur alla mediechefer, säger Linda Skugge.

Google-annonser och bloggtrenden, som innebär att vem som helst plötsligt kan bli miljonär på hobbyjournalistisk, är inte det enda som hotar att skaka, eller åtminstone rufsa till, de traditionella medierna. Här är några exempel på innovativa affärsmodeller som skulle kunna hota den traditionella journalistikens lönsamhet.

Den nystartade sydkoreanska nättidningen Oh My news, som har 400 000-500 000 unika besökare per dag. Tidningen har 40 000 oavlönade skribenter som sitter runt om i hela Sydkorea och skriver 200 artiklar om dagen. Om läsaren tycker om artikeln skänker han eller hon en valfri summa till skribenten. En hobbyjournalist uppges ha tjänat 24 000 dollar, motsvarande en årslön, på en enda artikel med 6 000 betalande läsare. Oh My news finns redan på engelska.

Den tyska tidningen Rheinische Post har startat Opinio, en sajt där vem som helst kan få sina modereportage, resereportage, nyheter och krönikor publicerade. Sajten är redan en succé och varannan vecka plockas de bästa reportagen ut och publiceras i ett tryckt magasin. Läsarna gör jobbet – gratis.

– Det här med att vem som helst i princip kan bli sin egen redaktion kommer traditionella medier att tvingas förhålla sig till på något sätt. Det kommer också att ställas mycket högre krav på journalister i framtiden och efterfrågan på specialistkompetens kommer att öka. Jämför en halvtaskig ekonomijournalist på en nättidning och en jättekunnig människa i finansbranschen, som har ett jobb vid sidan om, men som sätter upp en blogg på fritiden. Vem läser man helst? säger Jonas Gruvö, redaktionschef på Sydsvenskan och initiativtagare till uppköpet av Manolo.

Om år 2000 var det år då det snackades mest om e-handel, kommer 2006 att bli det år då e-handeln får sitt mognadsgenombrott. 2006 kommer också att bli det år då e-handeln spräcker 10-miljardersvallen, spår Andreas Hedlund vid Handelns utredningsinstitut.

– Jag kan tänka mig att e-handelns omsättning i Sverige kommer att passera 10 miljarder med marginal nästa år. Och då pratar vi bara detaljhandel.

Och e-handlare kan vem som helst bli. Inträdesbarriärerna är inte högre än en badrumströskel.

I dag finns över 50 leverantörer av system och butiker för e-handel i Sverige. Incordia och riskkapitalfinansierade Wipcore är de största. Ett av de mindre bolagen säljer en “komplett internetbutik för endast 395 kr i månaden”. “Beställ din butik nu och du kan börja sälja redan idag.” Vilket folk också gör.

– Våra kunders omsättningsökning ligger på cirka 50 procent per år. Bolaget Incordia växer också med 50 procent per år, men skulle kunna växa mer. Problemet är att vi inte kan växa snabbare med kvalitet. Vi tvingas tacka nej till jobb och skicka över kunder till våra konkurrenter, säger Jörgen Bertilsson, vd för Incordia, och fortsätter:

– Det vi kommer att se 2006 är att många stora kedjor, till exempel klädhandelskedjor och telekombolag som inte redan finns på nätet, kommer att göra stora e-handelssatsningar. Man kommer nog att kunna räkna hem investeringarna åtminstone inom ett år.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.