Blodig start på året för e-handeln – bygg rasar 24%

Den svenska e-handeln tappade avsevärt under det första kvartalet, enligt PostNords E-barometer. Konkurrens från utlandet och kunder som köper begagnat, utmanar de svenska e-handlarna som totalt gick bakåt 7% – men två branscher går mot strömmen.
Blodig start på året för e-handeln – bygg rasar 24% - WEB_INRIKES
Foto: Anders Wiklund / TT

I sin helhet minskade den svenska e-handeln med 7% under årets första kvartal, enligt postjätten. Mest dramatisk var tillbakagången för bygghandeln, som tappade 24%. Men även dagligvaror samt möbel & heminredning förlorade ansenliga 14% vardera. I ett trängt hushållsekonomiskt läge säger sig 60% av tillfrågade handla “mindre över lag”, och 43% köper fler varor på extrapris eller med rabatt.

Mathias Krümmel

”Ökade räntor och hög inflation minskar köputrymmet för konsumenterna. Det säljs färre bostäder, renoveras mindre och vardagskonsumtionen minskar. Det påverkar tydligt branscher som bygghandel och heminredning. Fler köper fler varor till nedsatt pris och den sociala hållbarheten har prioriterats upp”, säger Mathias Krümmel, VD PostNord Sverige, i en kommentar.

Apotek mot strömmen

Apoteksbranschen och klädbranschen är de enda som fortsatt visar stabil tillväxt och ökade 8% respektive 2%. Inom apoteksverksamheten är det främst nya serviceerbjudanden, som rådgivning och lojalitetsprogram som driver utvecklingen.

E-handelsbransch Försäljning Q1 2023
Apotek 8%
Kläder & skor 2%
Sport & fritid -5%
Hemelektronik -8%
Böcker & media -8%
Möbler & heminredning -14%
Dagligvaror -14%
Bygghandel -24%
Källa: E-handelsbarometern PostNord

I E-barometern definieras e-handel som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal av konsument. Det inkluderar inte nedladdningar, B2B eller försäljning av tjänster, som till exempel hotell och biljetter.

Reala tappet större

I reala termer ser verkligheten än krassare ut för online-affärerna. I rapporten redovisas tillväxten i löpande priser vilket innebär att en del av tillväxten drivs av prishöjningar snarare än av ökad försäljning. Under mars illustreras skillnaden av att de löpande priserna ökade 0,7% jämfört med samma period 2022. I priser som justerats för inflation, minskade däremot omsättningen med 11,6% för e-handeln totalt. 

Offrar inte skönheten

På fåfängan biter dock varken räntor eller inflation. Skönhet och hälsa är redan det mest frekvent handlade segmentet, med 44% som gjort ett inköp under de senaste 30 dagarna. Och under Q1 var det dessutom det enda som inte tappade jämfört med Q1 2022. Att konsumenterna prioriterar vardagslyx i svag konjunktur följer ett länge känt mönster.

I de flesta andra branscher måste man leta i detaljerna för att hitta positiva nyheter i rapporten. För dagligvaruhandeln, som minskade 14%, kan en sådan ljusglimt vara att 36% av kunderna tror sig komma att använda prenumerationstjänster på mat och livsmedel i framtiden. I bästa fall en indikation på att den trend av vikande lojalitet som man iakttagit, motverkas av en önskan hos kunderna om tidseffektivitet och smidighet. 

Digitala drakar

Tyskland och Kina är de länder utanför våra gränser som svenskarna handlar mest ifrån. Tyskland är allra mest populärt, med 33% av tillfrågade som säger sig handlat därifrån de senaste 30 dagarna. Kina ligger på andra plats, med 16% men anses generellt flytta fram e-handelsfronten med snabbhet och nya affärsmodeller.

Tre e-handelstrender från Kina

Saas:ifiering. Ökat utbud av software as a service gör det allt billigare och enklare att starta en business online. En sjösättning som för tio år sedan kostade 50 miljoner kronor, och tre miljoner för fem år sedan får man idag för 19 dollar i månaden.

Retention. Minskat fokus på att hitta nya kunder, vilket är dyrt, och större tankemöda nedlagd på att behålla de man redan har.

Superappar. Integrerade tjänster i en och samma app som blir mini-operativsystem för vardagen. I Kina finns WeChat som hanterar finansiella transaktioner men också bokar tjänster och checkar in på sjukhuset.

Reagera på trender; försök inte skapa dem. Shein och TikTok vet att kunderna vet bäst. Agera snabbt och interaktivt istället för att spendera tid på design av kommunikation och innehåll.

Källa: Jacob Lovén som driver podden Den Digitala Draken, intervjuad i E-barometern

Enligt E-barometern är det främsta skälet för svenska kunders köp från utlandet att en vara inte finns tillgänglig i Sverige – 62% uppger det – medan priset nämns av 40%.

Av de e-handelskonsumenter som köpt skor och kläder under perioden, har 26% lagt en beställning till utlandet. Motsvarande andel som beställt böcker eller media från utlandet är blott 7%.

Köp från svenska företag associerar kunderna främst till bekväma betallösningar och enkla leveransalternativ.

Begagnad konkurrens

Utöver konkurrens från utlandet har ett ökat intresse för begagnat och hållbart blivit en tydligare utmaning för e-handeln, särskilt i åldersgruppen 18-29 år där 40% säger sig ofta eller väldigt ofta aktivt välja hållbara alternativ. I samma grupp har också 36% har handlat begagnat online den senaste månaden. Bland sport- och fritidsköpare ökar andelen hållbarhetaktiva till 47%.

Inom sporthandeln har även den cirkulära konsumtionen ökat, i form av second hand-försäljning och uthyrning. På den planhalvan konkurrerar även kommunalt drivna Fritidsbanken, som lånar gratis ut friluftsutrustning till alla, med en ökning på 37% jämfört med samma period ifjol.

Även möbel- och heminredning, som backade 14%, påverkas enligt rapporten av konsumenter som väljer att köpa och sälja begagnat, eller skjuta upp större inköp. Nyfunnen kreativitet hos kunderna hjälper inte heller: PostNord påpekar att många försöker skapa förändring med små medel “kanske genom en ny kudde eller en trendig trådlös bordslampa”.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.