Blackrock
BlackRocks beteende-coach: ”Säg heeej och sluta strula med handväskan”
I tio år har Anna Östergrens företag Armatos hjälpt toppskiktet på bolag som BlackRock att använda sina röster och kroppar på ett sätt som gör dem till mer effektiva ledare. Hon var tidigare teaterregissör på bland annat Globe Theatre i London och coachar även skådespelare för Netflix.
“Ofta söker ledare hjälp när de fått feedback som visar att de inte har den effekt på omgivningen de trodde. Det kan också handla om att förbereda kritiska styrelsemöten, att re-branda en person, eller hjälpa en specialist att agera som ledare.”
Vad vill de flesta uppnå?
“De vill utstråla värme och empati. Få människor att känna sig sedda och budskap att landa rätt. Det räcker inte att tro på diversifiering intellektuellt, man måste kunna förmedla känslan av att vara inkluderande. Det är vad ledarskap handlar om idag.”
Coachens topp-tips
Känn in motparten för att skapa psykologisk trygghet: Använd ett öppet kroppsspråk med vida armar och kontakt åt flera håll. Skapa ögonkontakt och beröring på ett sätt som läser av vad den man möter är bekväm med. Det handlar inte om dina egna preferenser, eller att följa en regel.
Skapa värme med långa vokaler: Vokaler associeras med känslor. När vi ser en baby reagerar vi oavsett kultur med en vokal, ‘åååh’, aldrig ‘k-k-k’. Det signalerar alltså mer värme att säga heeej än ett korthugget hej. Dra på vokalerna när känslonivån ska upp.
Det viktigaste först eller sist: Få personer minns mitten av ett möte (eller mycket alls överhuvudtaget) någon vecka efter man setts. Viktiga budskap ska komma först och/eller sist.
Ta ansvar för atmosfären: Det är inte andra utan du som skapar stämningen i rummet. Ta därför inte med känslor från föregående möten in i nästa. Medvetandegör såna fällor och fokusera på dem du har framför dig istället.
Behåll kontakten med bordet: Luta dig fram över bordet i möten för att varken framstå som arrogant eller osäker. Allt handlar om att upprätta en dialog och för det måste man vara i händelsernas centrum.
Öva med kassörskan: Ta riskfria tillfällen att öva ditt nya beteende, det behövs repetition. Försök skapa avslappnad kontakt och värme med affärsbiträdet eller med någon på bussen.
Har du något särskilt råd till kvinnor?
“Ja! Absolut! Första intrycket är enormt viktigt. Slösa inte bort de första sekunderna genom att ställa ifrån dig eller strula runt med handväskan. Det ser oförberett ut också. Håll i den och hälsa direkt, eller ännu bättre, lämna den i foajén och ta bara mobilen i handen. Som män gör.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.