Black Friday
Black Friday-shoppare spenderade rekordhöga 10,8 miljarder dollar online
Den starka shoppingen började redan på Thanksgiving, då konsumenterna spenderade rekordbeloppet 6,1 miljarder dollar online, en ökning med nästan 9 procent jämfört med föregående år. Det rapporterar flera medier.
Populära varor inkluderade leksaker, där försäljningen ökade med 622 procent, och smycken, hushållsapparater, kläder och elektronik, som också såg stora ökningar. Bland de mest sålda leksakerna fanns Harry Potter LEGO-set, Disney Princess-dockor och spelkonsoler som PlayStation 5 och Nintendo Switch OLED. Även Meta Quest sålde bra. Andra populära varor var smink- och hudvårdsset, Bluetooth-högtalare och espressomaskiner.
Shopping via mobila enheter fortsätter att öka, och mer än 55 procent av handeln skedde från mobiltelefoner. Totalt ökade onlineförsäljningen med 14,6 procent jämfört med förra året, medan försäljningen i butik bara ökade med 0,7 procent. Den totala detaljhandelsförsäljningen, som kombinerar både online- och butikshandel, ökade med 3,4 procent, enligt Mastercard.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.