Björn Borg
Björn Borg ökar omsättning och vinst
Omsättningen steg 8,8% till 285,1 mkr (262,1). Nettoomsättningen för egen e-handel ökade med 31,5% till 49,4 mkr (37,6), omsättningen för egen e-handel och e-tailers uppgick till 119,7 mkr (95,7), en ökning om 25,1%.
Bruttovinstmarginalen uppgick till 52,1% (52,6). Valutaneutralt uppgick bruttovinstmarginalen till 51,2%, en minskning om 1,4 procentenheter.
Rörelseresultatet blev 42 mkr (40,9), med en rörelsemarginal på 14,7% (15,6).
Resultatet efter skatt blev 35 mkr (32). Resultat per aktie uppgick till 1,39 kr (1,27).
”Vår valda tillväxtmarknad Tyskland fortsätter att utvecklas mycket positivt. Under kvartalet har vi
ökat vår närvaro med en tillväxt på 44%”, kommenterar VD Henrik Bunge.
Tillväxten under kvartalet drevs främst av bolagets två strategiska fokuskategorier: skor, som ökade med 29%, och sportkläder, som växte med 25%. Dessa kategorier representerar de områden där Björn Borg ser de mest betydande tillväxtmöjligheterna.
Björn Borgs största kategori, underkläder, uppvisade en stabil utveckling med en marginell minskning på 1%. Kategorin väskor, som tidigare under året visat en stark tillväxt, upplevde en tillfällig nedgång på 14% under kvartalet.
Tyskland stack ut och växte med 44%.
Björn Borg, Mkr | Q3-2024 | Q3-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 285,1 | 262,1 | 8,8% |
Rörelseresultat | 42 | 40,9 | 2,7% |
Rörelsemarginal | 14,7% | 15,6% | |
Nettoresultat | 35 | 32 | 9,4% |
Resultat per aktie, kronor | 1,39 | 1,27 | 9,4% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.