Biljättarnas ryska tvärnit

Bilförsäljningen i Ryssland rasade på nytt i februari – minus 38 procent i snitt. Flera stora biltillverkare drabbas ännu hårdare.

Försäljningen av nya bilar i Ryssland minskar i en dramatisk takt.

Enligt siffror från Association of European Businesses (AEB) såldes knappt 130 000 nya bilar under februari jämfört med närmare 210 000 bilar under samma period 2014. Detta motsvarar en minskning på ungefär 38 procent. I januari föll siffrorna med 24 procent jämfört med året innan. Det skriver Automotive News Europe.

Värst drabbat är PSA/Peugeot-Citroen vars ryska försäljning dök med 83 procent i februari. Nästan lika mycket föll försäljningen för amerikanska General Motors och Ford, där tappet låg på 78 procent.

Rysslands största biltillverkare Avtovaz, som ägs av Renault och Nissan, fick i sin tur se sina försäljningssiffrorna kapas med 31 procent i februari.

Mercedes-Benz lyckades däremot öka sin försäljning i Ryssland med 16 procent, enligt siffror från AEB.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Group
Annons från SciBase