Biljättarnas krisdrag: Bunkrar halvledare
Det innebär att man delvis går ifrån de kända “just in time”-principerna, skriver Nikkei Asia.
Vissa andra biltillverkare har börjat att försöka säkra sina egna leveranser av sällsynta metaller medan andra rör sig mot mer långsiktiga kontrakt med halvledartillverkare.
Affärsvärlden berättade nyligen i ett långt reportage om hur bristen på halvledare slog mot svenska fordonsjättar som AB Volvo och Scania. Då föreslog en professor Mikael Östling att fordonsjättarna att skulle säkra en “ordentlig tillgång på de chip som är mest centrala” för dem.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.