Biljättarna hotas av böter på 580 miljarder – och ”elbilsvinter”

Europas fordonstillverkare riskerar böter på 580 miljarder kronor om elbilsförsäljningen inte tar fart. En våg av budgetmodeller planeras nu till nästa år. "Det kommer inte att räcka", säger Mobility Swedens VD Mattias Bergman.
Biljättarna hotas av böter på 580 miljarder – och ”elbilsvinter” - Germany Volkswagen
Tyska Volkwagen riskerar böter på över 5 miljarder euro nästa år.

Affärsvärlden rapporterade nyligen om att EU skärper utsläppskraven för biltillverkarna nästa år. De nya reglerna kräver en genomsnittlig minskning av koldioxidutsläppen med 15% per såld bil, jämfört med 2021 års nivåer. Det enklaste sättet att nå målet är att öka andelen el- och hybridfordon. Men det senaste året har utvecklingen gått åt motsatt håll.

Enligt en analys sammanställd av Renault skulle tillverkarna behöva öka andelen laddbara fordon till 20-22% för att klara utsläppskraven. För närvarande är andelen mindre än 15%, skriver Financial Times.

Konsultföretaget Alix Partners uppskattar att Europas biljättar riskerar böter på sammanlagt 580 miljarder kronor fram till 2030. Flera biltillverkare har nu vädjat till EU om att mildra kraven eller senarelägga dem.

Branschorganisationen ACEA varnar för “skrämmande utsikter”, där fordonsindustrin kan tvingas välja mellan mångmiljardböter eller minskad produktion och nedskärningar av personalstyrkan.

“Tsunami av regelverk”

Mobility Swedens VD Mattias Bergman konstaterar att hotet om böter lägger ytterligare en sten på bördan för en redan pressad sektor.

Mattias Bergman
Mattias Bergman på Mobility Sweden. Foto: Adam Ihse/TT

“Företagen har gjort stora investeringar i ny teknik. Samtidigt viker efterfrågan och frihandeln är hotad. Därutöver möter företagen en tsunami av nya regelverk. Om böterna blir verklighet är det pengar som tas från investeringar som skulle ha ökat konkurrenskraften, och det är olyckligt”, säger han till Affärsvärlden.

Bergman anser däremot inte att den bästa lösningen är att skjuta upp utsläppskraven. Istället uppmanar han EU:s medlemsländer att möjliggöra målen genom att snabba på utbyggnaden av laddinfrastruktur och stimulera efterfrågan på elbilar genom subventioner.

“EU:s klimatpolitik går inte hand i hand med industripolitiken. Företagen har gjort vad de har kunnat, men EU har inte gjort sin del.”

Rullar ut budgetbilar

Bolagen planerar samtidigt att släppa en mängd nya budgetmodeller inom elbilssegmentet nästa år för att nå högre försäljningsvolymer. Enligt Barclays sammanställning handlar det totalt om 70 modeller där priserna i vissa fall är 225 000-300 000 kronor.

“Det kommer hjälpa bolagen att komma närmare utsläppsmålen, men det räcker inte. Det krävs även styrmedel initialt för att konsumenterna ska köpa produkterna”, säger Mattias Bergman.

Barclays analytiker Henning Cosman varnar för att satsningen på budgetmodeller riskerar att utlösa en “elbilsvinter”.

“Om du är en konsument känns det nästan som ett misstag att köpa en elbil idag eftersom du vet att du snart kan få en bättre bil med längre räckvidd och nyare teknik, och troligen till ett lägre pris. Det är verkligen en nedåtgående spiral”, säger han till FT.

Tyskland överväger subventioner

Enligt Mattias Bergman har EU:s största partigrupp EPP visat lyhördhet inför bilindustrins tuffa läge, inte minst efter Mario Draghis alarmerande rapport förra månaden. Den tidigare ECB-chefen uppmanade EU att investera så mycket som 800 miljarder euro extra per år för att inte bli ifrånkörda av Kina och USA. Mobility Sweden-chefen är därför försiktigt optimistisk till att en lösning ska nås på ett eller annat sätt.

I helgen rapporterade flera medier att tyska Socialdemokraterna diskuterar nya subventioner till 2025 för att få fart på elbilsförsäljningen i landet.

Läs mer: Expert: Industrin oförberedd på EU:s nya klimatpolitik – ”kan bli väldigt dyrt”

Läs mer: Biljättarna fast i klimatpolitisk rävsax: ”Miljardböter redan nästa år”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.