EU
Biljättarna fast i klimatpolitisk rävsax: ”Miljardböter redan nästa år”
Nästa år börjar EU:s utsläppskrav för fordonsindustrin att gälla. Det betyder att CO2-utsläppen från personbilar ska minska med 15% fram till 2030 och med 55% fram till 2035. För skåpbilar och lätta lastbilar ska utsläppen ned med 50% 2035 och från och med det året gäller också nollutsläpp för nyproducerade bilar och skåpbilar.
“Det enda sättet för fordonstillverkarna att få ner CO2-utsläppen är att öka andelen elbilar”, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.
Trend åt fel håll
Samtidigt rasar försäljningen av elbilar.
Den senaste statistiken från den europeiska branchorganisationen för fordonsindustrin, ACEA, visar att försäljningen av elbilar sjönk med 43,9% i EU jämfört med samma månad förra året. Särskilt påtagligt är tappet i Tyskland där försäljningen av elbilar sjönk med 69% i augusti jämfört med samma månad förra året.
“Försäljningen av elbilar skulle behöva vara på 22% nästa år för att nå EU:s CO2-mål. Nu har den sjunkit till 12% så trenden går åt fel håll”, fortsätter Hampus Engellau.
Risk för miljardböter
Mattias Bergman, VD på branschorganisationen Mobility Sweden, konstaterar att Europas fordonstillverkare sitter fast i en rävsax som redan nästa år kan kosta dem stora belopp i straffavgifter.
”Det kan handla om miljardböter och kvoten CO2 ska sedan minskas år efter år. För att nå målen 2030 måste den stora andelen av försäljningen av fordon antingen vara el- eller vätgasbilar. Till 2025 kan målen uppnås om man lyckas öka försäljningen av elbilar och laddhybrider, men det ser tufft ut för vissa tillverkare”, säger Mattias Bergman.
Höga räntor
Den främsta orsaken till den sega elbilsmarknaden är de senaste årens höga ränteläge, menar Hampus Engellau. Det har satt press konsumenterna, vilket slagit hårt mot privatleasing- och tjänstebilsmarknaden.
”Tillväxten för elbilar i centrala och norra Europas har drivits av de två marknaderna och de höga räntorna har dämpat aptiten hos de konsumenterna.”’
Hampus Engelau påpekar vidare att Tysklands tuffa ekonomiska situation är en påverkande faktor.
”Tyskland inte har förlängt sitt stöd för elbilar på 4 500 euro eftersom den tyska ekonomin har stora problem, säger Hampus Engellau.
Därmed är elbilsmarknaden är inne i något av ett moment-22 just nu.
“Privatkonsumenterna anser att ränteläget är för högt och därmed att en elbil är för dyr. Man anser också laddinfrastrukturen är för dålig samtidigt som investerare i laddinfrastruktur ser att försäljningen av elbilar viker och investerar inte. Och i sin tur ser biltillverkarna att efterfrågan på elbilar har stannat av. Det gör dem stressade över EU:s utsläppskrav som börjar gälla nästa år.”
“Riskerar att bli utkonkurrerad”
Som lök på laxen sjunker Europas konkurrenskraft. Mario Draghi, tidigare chef på den ECB, konstaterade nyligen att Europa måste satsa 800 miljoner euro om året för att stärka konkurrenskraften gentemot länder som Kina och USA.
”Vi är kritiska till hur EU tidigare har missat att bygga konkurrenskraft genom att satsa mer på forskning, innovation och regelförenkling. Om vi inte får till en ändring av politiken så riskerar den europeiska fordonsindustrin att bli utkonkurrerad”, säger Mattias Bergman.
Idag ska medlemsländerna rösta om kommissionens förslag om att införa högre tullar på kinesiska elbilar. Sverige har dock valt att inte rösta eftersom regeringen hoppas kunna förhandla fram en speciallösning för Volvo Cars, uppger säger utrikeshandelsminister Benjamin Dousa till Sveriges Radio.
“Kjna är världens största fordonsland och de europeiska fordonstillverkarna tillverkar 5 miljoner bilar om året där. Så en stor del av exporten från Kina består av bilar tillverkade av europeiska tillverkare som Volvo Cars”, konstaterar Mattias Bergman.
Förslaget om högre tullar för kinesiska elbilar förväntas att röstas igenom.
Läs mer: Volkswagen-chefernas drag i krisen – tre dagar i Stockholms skärgård
Läs mer: Fordonsanalytikern: ”EU behöver Northvolt – vill inte vara beroende av Kina”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.