Bilbolagen som ökar mest i USA

Bilförsäljningen i USA bjuder på ett par rejäla överraskningar hittills i år. Volvo ökar näst mest av alla märken.

Många stora tillverkare tappar i försäljning under årets sju första månader. Det gäller till exempel Volkswagen, Toyota och den stora förloraren Chrysler.

På andra sidan skalan hittar vi Volvo som ökar sin försäljning med 29 procent, enligt siffror från Bloomberg. Detta samtidigt som bilmarknaden i USA efter en längre tids uppgång verkar svalna.

Allra störst ökning har – något oväntat – Jaguar. Den brittiskbyggda, indiskägda lyxbiltillverkaren såg försäljningen stiga med 59 procent fram till juli, låt vara från förhållandevis blygsamma nivåer.

Enligt Bloomberg fanns det utrymme för förbättring eftersom Jaguar förra året sålde färre än 15 000 bilar i USA och levde på gamla meriter och en och annan Bondfilm. Det tar Ford mindre än tre dagar att nå upp till samma volymer.

Det från början helbrittiska Jaguar togs över av Ford 1990 och såldes till indiska Tata Motors 2008. Bilen byggs fortfarande i engelska Coventry och har det senaste året förnyat sitt modellprogram med bland annat sin första SUV.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase