Bico
Bico minskar omsättning och nettoresultat
Siffrorna är i linje med de preliminära som presenterades i förra veckan. Styrelsen föreslår ingen utdelning.
Omsättningen sjönk 4,4 procent till 636,6 miljoner kronor (665,9). Den organiska försäljningstillväxten var -4,4 procent (20,1).
“Det innebar också att den positiva säsongseffekten var svagare jämfört med samma kvartal föregående år. Detta beror främst på minskad försäljning till akademi, diagnostik- och bioteknikföretag, och en mer diversifierad produktportfölj. Vi såg ökad efterfrågan från kunder inom pharma och Biosero och deras projektbaserade verksamhet för laboratorieautomatisering”, uppger VD Maria Forss i rapporten.
Hon ser två förklaringar till den lägre omsättningen:
“Det första var att vi såg lägre omsättning än förväntat hos några av våra bolag som är inriktade på instrumentförsäljning, främst på grund av minskade anslag inom Akademin och forskningsorganisationer”, uppger Maria Forss och fortsätter.
“Det andra är lägre efterfrågan från diagnostikbranschen, vilket ledde till hämmad försäljning inom Bioautomation. Detta var även motivet till avyttringen av Ginolis i november 2023, då bolaget inte haft förmågan att ställa om snabbt nog för att dämpa effekterna av den post-pandemiska nedgången.”
Bruttomarginalen uppgick till 70,2 procent (71,3).
Ebitda-resultatet blev 95,1 miljoner kronor (69,7), med en ebitda-marginal på 14,9 procent (10,5).
Justerat ebitda-resultat uppgick till 86,1 miljoner kronor (69,8), med en justerad ebitda-marginal på 13,5 procent (10,5).
Resultatet efter skatt för kvarvarande verksamhet blev -877 miljoner kronor (-217,8). Resultat per aktie för kvarvarande verksamhet uppgick till -12,42 kronor (-3,29).
Resultatet har påverkats av en icke-kassaflödespåverkande nedskrivning om 582 miljoner kronor. Den har kommunicerats tidigare.
Ingen utdelning föreslås (0).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 162 miljoner kronor (-69,1).
Bico har fyra strategiska prioriteringar för förbättringar. 1. Driva kommersiellt fokus. 2 Fullständig strategisk översyn. 3. Investera i medarbetare och kultur. 4. Fortsatt optimering av verksamheten.
Bico, Mkr | Q4-2023 | Q4-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 636,6 | 665,9 | -4,4% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | -4,4 | 20,1 | |
EBITDA | 95,1 | 69,7 | 36,4% |
EBITDA-marginal | 14,9% | 10,5% | |
Justerat EBITDA | 86,1 | 69,8 | 23,4% |
Justerad EBITDA-marginal | 13,5% | 10,5% | |
Nettoresultat, kvarvarande verksamhet | -877 | -217,8 | |
Resultat per aktie, kronor, kvarvarande verksamhet | -12,42 | -3,29 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 162 | -69,1 | |
Årsutdelning per aktie, kronor | 0 | 0 |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.